Honda Crosstourer Rijbewijs

Inleiding: Honda Crosstourer DUURTEST: rijbewijs
Vergroot foto
Door: BV 31-12-2013

Niet iedereen bij Auto55 mag alle 1200cc's van onze Honda Crosstourer de sporen geven. En dat is niet omdat Zijne Japanse Gevleugelde een veto heeft gesteld wat liefdevolle toenaderingen betreft vanwege onze autoredacteurs pur sang. De zaken liggen eenvoudiger. En een beetje gevoeliger. Want lang niet alle autobujelaars bij ons in loondienst beschikken over de nodige bewijzen om aan te tonen dat ze met een potente tweewieler overweg kunnen. Fijn voor ondergetekende, want hete scheurijzers delen is niet bepaald mijn sterkste kant. Het zegt anderzijds ook iets over het feit dat het bezitten van een motorrijbewijs lang niet zo vanzelfsprekend is. En hieronder doen we uit de doeken waarom het alsnog behalen ervan vandaag ook niet zomaar in één-twee-drie te regelen valt.

Bezat je al een autorijbewijs toen de Koude Oorlog nog garant stond voor een duidelijke zwart-wit situatie in het mondiaal veiligheidsdenken, haal dan opgelucht adem. Verworven rechten zorgen ervoor dat dames en heren die al voor 1989 een auto mochten besturen, ook vandaag nog zonder enige beperking een motorfiets mogen berijden. Opstappen en wegwezen dus met die VFR Crosstourer, al zal je Honda dealer je volstrekt terecht aanraden om eerst en alsnog een complete rijopleiding vol te maken. Al wie zich na de val van de Berlijnse Muur tot het volwassendom rekende en het plan opvatte om op een tweewieler het openbaar asfalt te verkennen, diende - en dient ook vandaag nog - eerst een motorrijbewijs te behalen (behoudens enkele uitzonderingen voor bepaalde brommers en scooters). De regelgeving hieromtrent was al enigzins gradueel opgebouwd, maar omdat onze bewindsvoerders niet van een status quo houden, wijzigden vanaf 1 mei 2013 andermaal de bepalingen terzake. We bespreken hieronder kort de belangrijkste veranderingen.

De snelste weg naar het A rijbewijs neemt minstens 12 lesuren in beslag en kost meer dan € 1.200.

Over de lichtste categorie zullen we kort zijn. Het rijbewijs AM is geldig vanaf 16 jaar voor bromfiets, scooter of lichte vierwieler met een maximale cilinderinhoud van 50cc, of elektrische motoren met een nominaal maximumvermogen van ten hoogste 4kW. Deze voertuigen mogen niet sneller kunnen rijden dan 45km/u; voertuigen die maximum 25km/u behalen mag je immers zonder rijbewijs besturen. Zowel een theoretisch als een praktisch examen moeten afgelegd worden om het rijbewijs te behalen, voorafgegaand door een praktische opleiding van 4 uur. Een voorlopig rijbewijs is niet voorzien. Wie al een B rijbewijs heeft, kreeg het AM rijbewijs er trouwens gratis bij. Ingewikkelder wordt het als we het hebben over de rijbewijzen motorfiets (A1, A2, A). Het rijbewijs A1 is geldig vanaf 18 jaar voor motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125cc en een maximumvermogen van 11kW (15pk) en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1kW/kg. Een trapje hoger staat het rijbewijs A2, dat pas geldig is vanaf 20 jaar en dit voor motorfietsen met een maximumvermogen van 35kW (47pk) en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,2kW/kg. Belangrijke opmerking hierbij: de motorfiets mag niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen. Berg je plannen voor een ‘op papier begrensde' Fireblade dus maar gelijk weer op.

Het rijbewijs A tenslotte, is geldig vanaf 24 jaar voor motorfietsen met een vermogen van meer dan 35kW (47pk). Deze leeftijd wordt teruggebracht tot 22 jaar als je tenminste 2 jaar een rijbewijs A2 hebt. Echter, het aantal mensen dat hiervoor in aanmerking zal komen lijkt ons klein, want je moet om de overstap te maken van A2 naar A (of van A1 naar A2) steeds terug 4 uur naar de rijschool én opnieuw een praktisch examen afleggen. Kom je van A1 en wil je meteen naar A, dan moet zelfs alles van voor af aan (theorie is altijd overdraagbaar). De praktijkles bestaat momenteel uit 9 verplichte uren in de rijschool, gevolgd door een examen op het privaat terrein van het examencentrum (‘de manoeuvres'). Daarna kan je kiezen: ofwel ga je maximaal 1 jaar (en minimaal 1 maand) met een voorlopig rijbewijs de hort op, gevolgd door een praktisch examen op de openbare weg. Ofwel opteer je meteen voor 3 extra lesuren aansluitend aan de eerste 9, waardoor je ook meteen dit laatste examen af mag leggen.

Complex? Wacht tot je de overgangsmaatregelen er op na slaat (hier niet behandeld). Conclusie: mijn collega-redacteurs zonder tweewielervaring mogen leeftijdsgewijs uiteraard aankloppen bij een rijschool naar keuze om meteen een volwaardig rijbewijs A te behalen. Willen ze echter nog wat Viffertijd van me inpikken vooraleer Honda hem medio maart terugvordert, dan is haast geboden en moeten ze voor een full option pakket van 12 uur les + examens gaan. En dat wil zeggen dat ze individueel dik € 1.200 op moeten hoesten. Me dunkt blijft die relatie tussen Honda's hoogste en mijzelf vooralsnog monogaam. Driewerf hoera!

Geef commentaar
comments by Disqus