Honda Crosstourer Veiligheid

Inleiding: Honda Crosstourer DUURTEST: veiligheid
Vergroot foto
Door: BV 12-01-2014

Laten we er maar geen doekjes rond winden: op een motorfiets wil je niet zitten als je betrokken raakt in een ongeluk. Wars van de vigerende statistieken, waarmee je uiteindelijk zowat alles kan bewijzen, kunnen we er simpelweg niet omheen: zonder de levensreddende cabine, elektronische beschermengelen en pientere kreukelzones die de moderne automobiel tot zijn standaarduitrusting mag rekenen, zijn de gevolgen van een crash met een tweewieler doorgaans nefast. Voorkomen is in dit geval zonder twijfel beter dan genezen. Verschillende recente initiatieven proberen daar gelukkig aan tegemoet te komen. En kijk: onze Honda Crosstourer duurtestfiets is ook wat het veiligheidsaspect betreft opnieuw bij de les.

ABS, het vertrouwde anti-blokkeersysteem dat voorkomt dat de banden doorschuiven bij (te) hevig remmen of remmen op een gladde ondergrond, is al sinds 2010 verplichte kost voor elke in Europa verkochte nieuwe auto. Vanaf 2016 zal elke nieuwe tweewieler eveneens met dit systeem van de band moeten rollen. Een goede zaak? Voor de portemonnee allicht niet (althans rechtstreeks), maar voor de veiligheid absoluut wel. Onze VFR Crosstourer is ermee uitgerust, en we kunnen alleen maar beamen dat het gecombineerde ABS systeem daadwerkelijk een verschil maakt. Als één van de twee wielen dreigt te blokkeren, vermindert het de remdruk en verdeelt het de remkracht over de twee wielen. Ook op een spekgladde ondergrond is het voortaan een stuk eenvoudiger om de boel recht te houden. Het systeem is overigens niet uitschakelbaar. Een goede raad: Wacht niet tot 2016, en neem vandaag al het ABS systeem als optie als je jezelf op een nieuw stalen ros trakteert. Je zal het je niet berouwen.

ABS en tractiecontrole zijn tegenwoordig op motorfietsen beschikbaar, en daar moet je blij om zijn

Een ander snufje waarmee onze Honda hoogpoter is afgemonteerd, is een heus tractiecontrolesysteem. Gebruik makend van de ABS sensoren, meet het de snelheid van het wiel en detecteert het veranderingen die ertoe kunnen leiden dat een wiel zou kunnen beginnen spinnen. Is dat het geval, dan wordt ingegrepen op de krachtbron en wordt het teveel aan koppel afgeknepen, waardoor je banden grip blijven hebben. Werkt het? Zeer zeker. Niet dat we al veel ijs en sneeuw hebben moeten trotseren deze winter, maar op enkele hardnekkige witte wegmarkeringen die ons pad kruisten, konden we alvast ondervinden dat TCS ons heeft behoed voor al te uitbundige escapades van de achterkant. En voor wie precies dat speels karakter net plezierig vindt, heeft Honda in dit geval wél een aan/uit knop voorzien. Allicht heb je er bij een uitstapje in het terrein wat aan om TCS af te zetten, maar het gemonteerde schoeisel en het gewicht van 280kg heeft ons daartoe nog niet kunnen verleiden.

Airbags, gordels en botspreventiesystemen hebben de overstap van vier- naar tweewieler nog niet gemaakt. En gaan dat allicht ook niet meteen doen, wegens allerlei technische en/of vormbezwaren. Maar ABS en tractiecontrole zijn vandaag wel al beschikbaar, en we kunnen je alleen maar aanraden daar blij om te zijn. Onze Crosstourer is met beide uitgerust. Als je Honda's nieuwe modellijn gaat bewonderen op het salon, zul je merken dat die trend zich onverminderd zal doorzetten.

Geef commentaar
comments by Disqus