Honda Crosstourer Zo was je een motor

Bekijk 20 foto's
Door: BV 23-02-2014

Onze Crosstourer weegt amper een vierde van een leuke hatchback, maar dat wil helaas niet zeggen dat z'n poetsbeurt op een kwart van de gebruikelijke tijd is afgerond. Motoren, en zeker avontuurlijke steltenlopers zoals onze duurtest-Honda, zijn in tegenstelling tot auto's namelijk zelden opgebouwd uit egale, netjes aansluitende panelen die handig alle techniek - en al wat snel vuil wordt - aan het oog onttrekken. Hun ontwerpers lijken er een erezaak van te willen maken om zoveel mogelijk hoekjes, kiertjes en kantjes in hun creatuur te integreren, alsof al die drukdoenerij recht evenredig bijdraagt aan aantrekkelijkheid en imago. Tja, wie zijn wij om die zienswijze tegen te spreken? Mooi en stoer komt de Honda - en bij uitbreiding elke motorfiets die niet wars is van enig exhibitionisme - immers wel voor de dag. Alleen moeten we hem eerst weer spik en span krijgen. En dat doen we zo.

Een motorfiets was je zoals een auto. Of toch niet?

We kunnen ons er natuurlijk snel vanaf maken en hier gewoon verwijzen naar ons overcomplete en alom geroemde autowasdossier. Een erg goed idee, laten we dat maar gelijk even doen. In 23 (!) stappen leggen we je uit hoe een vuile auto met nood aan een grondige make-over in amper twee dagen weer onder de mensen kan komen. Niet alle stappen zijn natuurlijk van toepassing op ons stalen ros, maar de algemene principes blijven wel overeind. Zo heb je van bepaalde zaken veel nodig. Water, water en water bijvoorbeeld. En dan nog liefst van al regenwater. En shampoo, maar niet zomaar eender welke: motoren zijn gemaakt om weer en wind te trotseren, maar al te agressief spul is niet compatibel met ontblote metalen of chromen onderdelen. Om van de koetswerkpanelen nog maar te zwijgen, die in tegenstelling tot die van auto's niet uit staal maar doorgaans uit kunststof zijn vervaardigd.

Dus, hoe pakken we dit baasje aan? De hogedrukreiniger blijft bij voorkeur uit, want we laten de vetten en andere smeermiddelen graag op hun plaats. Ook die goeie ouwe spons mag op pensioen, en hij mag meteen Mr zeemvel meenemen op retraite. Beiden kunnen niet langer op tegen de kracht en zachtheid van microvezel. We spuiten de fiets volledig af, van boven naar onder. Heb je een schuimer (bv. in je hogedrukreiniger verwerkt, op lage druk), dompel je tweewieler dan volledig onder in een schuimbad. Vergeet niet extra aandacht te besteden aan de binnenkanten van de spatborden. Opnieuw afspuiten, en met een microvezel washandschoen (en een borstel voor de velgen en schokdempers) zepen we hem lekker in. Uiteraard gebruiken we de twee-emmermethode, zoals in geuren en kleuren toegelicht in ons wasdossier. Daarna weer - je begint het door te hebben - afspoelen met regenwater, en we laten de fiets even droogdraaien. Helemaal op het einde drogen we de motor af met een microvezel droogdoek. Duidelijk? Zo niet, illustreert de fotospecial hoe het moet ...

Geef commentaar
comments by Disqus