Lexus CT 200h De Lexus CT200h en de vloek van Di Rupo

Inleiding: DUURTEST: de Lexus CT200h en de vloek van Di Rupo
Vergroot foto
Door: REDACTIE 11-06-2012

Fiscaliteit, dat is in België haast een seizoensgebonden gegeven. En autofiscaliteit al helemaal, want de regering hangt maar al te graag als een pasgeboren kalf aan de uier van België's meest populaire melkkoe. Ditmaal zijn het vooral de bezitter van een firmawagen die eraan moeten geloven. Die waren natuurlijk wel al belast en worden in ons land algemeen beschouwd als een maatregel om de loonhandicap ten opzichte van onze buurlanden te compenseren, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen het vitaminetekort van de staatskas. Leasingauto's bevinden zich in niet onaanzienlijke mate in de categorie van de VW Golf, Audi A3 of BMW 1-Reeks. En wie z'n bips daar in de zetels parkeert, zal het geweten hebben. Het geheel is dan wel gemarineerd in een groen sausje - de béarnaise van de hedendaagse fiscaliteit zeg maar, het eindresultaat blijft hetzelfde. Op basis van de catalogusprijs en de CO2-uitstoot wordt nu het nieuwe voordeel alle aard berekend. Dat betekent voor de bestuurder van de populaire premiummodellen een aderlating die zo ongeveer vergelijkbaar moet zijn met een maandloon. Een Audi A3 of BMW 1, beiden met 115gr/km CO2-emissie en 80% fiscale aftrekbaarheid, leveren z'n bestuurder een VAA van telkens dik € 7.000 op. De CO2-solidareitsbijdrage is ook nog eens identiek - met € 2.024 voor beide modellen.

Het mag niet verbazen dat de fiscale aanpassing een golf van downsizing teweeg brengt. Dat was natuurlijk niet de bedoeling van de toverspreuk van Di Rupo, want die wou natuurlijk vooral meer inkomen, maar dat is nu eenmaal het effect van de vloek. Maar er zijn ook andere mogelijkheden voor wie minder wil betalen. Daarmee zijn we eindelijk bij onze duurtest-Lexus aanbeland. Het is toeval, maar voor compacte hybrides is de nieuwe regelgeving wél gunstig. Zo is de Lexus CT200h in standaarduitvoering een tikkeltje minder duur dan de hierboven aangehaalde Duitse dieselconcurrenten (pakweg tussen € 1.000 en € 3.000 met een vergelijkbare uitrusting), maar geniet hij dankzij een officiële CO2-uitstoot van amper 87gr/km ook nog eens een gunstiger tarief en hogere fiscale aftrekbaarheid van 90%. Het Voordeel Alle Aard bedraagt daardoor slechts € 4.800 en de CO2-solidariteitsbijdrage blijft beperkt tot € 1.164. Op je belastingbrief scheelt dat een flinke slok op de borrel, terwijl je nog altijd kan uitpakken met een ‘premium'-badge op je rollend bedrijfsmaterieel. De belastingdruk voor de werkgever is jaarlijks ook zo'n € 400 lager.

Dat klinkt als een sprookje maar er is ook een keerzijde aan het verhaal. Vooral in grote vloten wil de CT200h al eens een stukje duurder uitvallen dan de Duitsers die hun grote verkoopsvolumes gebruiken om indrukwekkende kortingen af te dwingen. Er zijn evenwel ook uitzonderingen op de regel. Zo heeft bijvoorbeeld Mobistar een fleet-policy waarin het prijsnadeel van de Lexus is afgezwakt, gewoon omdat ze er het groene imago wel zien zitten. Het is dan ook de kleur van hun logo.

Geef commentaar
comments by Disqus