10 van de meest ongewone dashboards aller tijden

Auto’s en hun interieur bestaan in vele vormen. Dat zijn variaties op een thema, waarin de meeste merken eigen accenten leggen. Maar ze zijn zelden echt apart of uitzonderlijk. Hier zijn alvast 10 creaties waarvan de boordplank (of dashboard) het wél was. Niet zelden waren het concept cars, maar ook seriemodellen lieten zich opmerken. Een (zeker niet exhaustief) overzicht.

Maserati Boomerang Concept

In 1972 tekende de Italiaanse stijlguru Giorgietto Giugiaro voor Maserati deze Boomerang Concept Car. Het was een wigvormige sportwagen met een instrumententarium dat helemaal in het stuur was ingewerkt. Dat laatste bewoog erom heen en had geen centraal steunpunt. Bizar.

Aston Martin Lagonda

De Aston Martin Lagonda was niet alleen aan de buitenzijde een buitenbeentje, ook aan de binnenkant was hij erg apart. Het is het meest hoekige interieur van eender welk seriemodel ooit.

Lees meer

Citroën Karin Concept Car

Citroën stelde deze Karin voor in 1980 op het Salon van Parijs. Het was een bizarre, piramidevormige creatie met grote schuine glasoppervlakken. In z’n interieur deed Citroën ook iets aparts. Het zette het stuur in het midden en flankeer de bestuurder door nog 2 extra plaaten. McLaren gebruikte die opstelling later voor de F1 supersportwagen . Bij de Karin moest de bestuurder de boordcomputer gaan zoeken tussen de benen van de linkerpassagier.

Spyker C8

De kans is groot dat Spyker z’n laatste auto gebouwd heeft. Maar het handvol modellen dat de Nederlandse constructeur effectief produceerde, zijn wel pareltjes. Ditmaal is het interieur uitzonderlijk omwille van de edele materialen en het vakmanschap. Maar het design werd niet vergeten. Het stuur heeft de vorm van een propellor en de stangen van het schakelmechanisme zie je gewoon zitten.

Renault 25

Uit een tijd dat Renault wel eens vaker apart uit de hoek kwam: de Renault 25. Die had een futuristisch ogend dashboard met in de schaduwkap geïntegreerde verluchtingsmonden en als ‘piece de resistance’, een computerstem die je waarschuwingen en inlichtingen verschafte.

Lancia Orca Concept Car

De Lancia Orca was een door Italdesign ontworpen vijfdeurs concept car die een ruim interieur moest koppelen aan uitstekende aerodynamica. En hij had dit bijzonder futuristisch ogende dashboard.

Citroën GSA

Veel gekker dan dit worden seriemodellen niet. De Citroën GSA had een handrem met een hendel in het midden van het dashboard. De wijzers zitten net als bij oude weegschalen achter loepen en de bedieningselementen zijn gegroepeerd in twee ‘satellieten’ aan weerszijden van het stuurwiel. Ja, de Fransen hadden lef.

Fiat Multipla

De Fiat Multipla was apart op meer manieren dan één. Z’n uiterlijk was veelbesproken, net als z’n interieur. Dat beschikte over twee zetelrijen met telkens 3 zitplaatsen. Op de boordplank waren alle instrumenten, bedieningsorganen en verluchtingsroosters gegroepeerd in het midden in iets wat je nog het best kan vergelijken met een 'rotsformatie'.

Lees meer

Lamborghini Reventon

De Reventon van Lamborghini wil gewoonweg een jachtvliegtuig voor het asfalt zijn. En dat zie je aan z’n instrumentarium.

Lees meer

Mercedes F200 Concept Car

Mercedes introduceerde de F200 Concept Car in 1996 op het Autosalon van Parijs. Het bleek de voorbode voor de in 1999 gelanceerde Mercedes CL. Die laatste zou in deze lijst niet thuis horen, maar de F200 wél. Mercedes liet immers het stuur achterwege maar voorzag een besturing met een joystick. En zo’n interieur zonder stuur, dat ziet altijd raar uit.

Geef commentaar
comments by Disqus