SsangYong Korando 2.0D

SsangYong Korando 2.0D
Bekijk 58 foto's
Door: BV 19-12-2010

Van SsangYong kan je probleemloos stellen dat het merk naast een wisselende aanwezigheid op de Belgische markt, ook een turbulent jaar achter de rug heeft. Het Koreaanse bedrijf ging failliet, moest noodgedwongen radicaal herstructureren, overleefde fabrieksbezettingen en ontzettingen door de politie en herrijst nu weer uit de as. Dankzij centen van Mahindra en een fonkelnieuw product - de nieuwe Korando.

De naam is bekend, maar eigenlijk heeft deze nieuwe Korando niets meer te maken met z'n voorganger. Terwijl alle andere SUVs van het merk nog gebruik maken van een ladderonderstel, heeft deze SUV een modern zelfdragend koetswerk. Daaronder zit een moderne common-rail dieselmotor en een volledig onafhankelijke ophanging. En voor de vormgeving van koetswerk en interieur werd advies ingewonnen bij de Italiaanse specialisten van Giugiaro. Dat is nogal een ommekeer. Bovendien is de distributie ervan voortaan in handen van Alcopa. Dat bedrijf verdeelt in ons land ook Hyundai, Suzuki en Isuzu. Momenteel heerst er nog dealer-schaarste, maar Alcopa belooft in geen tijd 25 verdeelpunten in te zullen stellen.

Aan de Korando hangt een prijskaartje vanaf € 22.990. Omdat je daarvoor een volume van 4,41m lang, 1,83m breed en 1,67m hoog krijgt is het duidelijk dan de SUV mikt op de budgetgevoelige koper uit het segment. Dat is dan ook het excuus voor het gebruik van harde zwarte plastics voor de boordplank en de deurpanelen aan de binnenzijde. Het tegenargument is het volstrekt adequate plaatsaanbod voor vijf volwassenen en een beschikbaar stouwvolume van minimaal 468l. Uiteraard is dat uitbreidbaar door de achterbank neer te klappen.

Zonder ergonomische valkuilen, met een goed afleesbaar instrumentarium en een rijhouding die vrij van kritiek is, lijkt deze SsangYong bij deze korte kennismaking z'n act onder de knie te hebben zonder ergens echt in uit te blinken. En van het weggedrag kan je eigenlijk hetzelfde zeggen. Met de grote achttienduimers bleek de demping wat aan de droge kant en natuurlijk kon het elektrisch bekrachtigde stuurwiel wat meer feedback doorgeven, maar het gradueel opbouwende onderstuur is typisch voor een product van onze tijd. De dieselmotor, een tweeliter viercilinder common-rail-eenheid die elk 100km 6,4l brandstof (169gr CO2) vraagt, duwt de Korando naar 100km/u in 10 seconden en maakt hem 179km/u snel. Heel adequaat, maar met 175pk en 360Nm achter de hand mocht dat ook. Je kan de Korando bestellen met een zesbak die naar keuze (of budget) handbediend of automatisch is en de voorwielen, dan wel alle vier de wielen aandrijft. Later komt er nog een fiscaal vriendelijker variant van dezelfde dieselmotor. Die zal echter op hetzelfde klinken, en daarmee stippen we het voornaamste minpunt van de Korando aan. De diesel klettert op een manier die we nog niet eerder van een direct ingespoten zelfontbrander gehoord hebben. De isolatie filtert omgevingsgeluiden adequaat, maar slaagt er niet in de diesel naar de achtergrond te verdrijven.


Geef commentaar
comments by Disqus