Lego-autootjes

Door: REDACTIE 19-02-2007

Het autolandschap is grondig aan het veranderen. De standaardmodellen verdwijnen van de markt. Zodanig dat bv. Honda niets anders dan monovolume- of two-box auto’s in de aanbieding heeft en de kleine Jazz zo groot is geworden dat men opnieuw van onderaan moet gaan beginnen. Mogelijks met de Life (0.7-87 pk) of de Mobilo (1.5-90 pk). De grote muilen die Audi (her)uitgevonden heeft, werden in de korte tijdspanne van twee jaar door alle constructeurs overgenomen. Het archetype van de klassieke drievolume auto heeft uitgezonderd in het Iberische schiereiland, Italië en Griekenland afgedaan. Gezien de kostprijs, het verbruik, de taksen en de emissienormen waaraan de Heilige Koe is onderworpen kijken velen uit naar een praktische kleine auto. In Japan zijn dat ultra kleine blokkendoos autootjes. Vooral dan omdat de peperdure grond voor de garage daar niet met vierkante meter maar met vierkante centimeters wordt berekend. Het lijkt er op dat ook Europa niet aan de nieuwe trend zal kunnen weerstaan.

Dat het voor de constructeurs onmogelijk zou zijn kleine motoren met geringe schadelijke emissies te realiseren, is een sprookje!

Daihatsu komt uit met een reuzesnoezig model dat door iedereen wordt nagekeken. Intussen mag gezegd worden dat het ook een leuk te rijden wagentje is met een zee van ruimte. Met dit model moet normaliter een instant-succes verzekerd worden. Subaru vindt Europa als afzetgebied wel geschikt met de niet onleuke Justy G3X (1.0-94 pk), weliswaar een vierkant ‘baksken’ maar met een moderne achtersteven en boven alles met vier aangedreven wielen. Als Suzuki zijn Wagon R, wegens geen succes, heeft opgegeven dan ziet Opel wel nog brood in het zustermodel Agila dat in centraal- en oost-Europa redelijk in de smaak valt. Na de zomer komt er een nieuw model van uit dat voortaan alleen door Opel zal worden verkocht. Nissan heeft een leuke Cube (1.0-98 pk), met zelfs een CVT continu variabele transmissie in zijn thuisland, maar kijkt de kat uit de boom om andere werelddelen met dit model te bereizen. Idem dito voor Toyota met zijn Porte (1.2-87 pk). Kia, de modernste Koreaan met de meeste smaak, is wél zinnens de kleine Soul in Slowakije te bouwen. Dit model komt pas uit als de dieselmotor klaar is. Kia stelt dat deze auto zelfs geschikt is voor sterke motoren (zoals een tweeliter).

Dat het voor de constructeurs onmogelijk zou zijn kleine motoren met geringe schadelijke emissies te realiseren, is een sprookje. Getuige daarvan de Franse en Italiaanse producten die hoopvolle emissiecijfers laten optekenen. En dan is er nog de wetenschap dat zowel Japan als Korea meesters zijn in het kopiëren van Westerse technologieën. Wij kijken al uit naar wat er tegen 2010 zoal te rijden valt en hoeveel mini-mini Fiat’s 500 al dan niet gesleten zullen worden.

Geef commentaar
comments by Disqus