De quadmarkt is even divers als deze van de auto's. Dat wil zeggen dat je een nieuwe, 50cc grote atv al in de catalogus kan terugvinden beneden € 2.000, terwijl de topmodellen voorzien van motoren met een longinhoud van 1 liter schaamteloos met een prijskaartje flirten dat het tienvoudige overstijgt. Een eenvoudige utilitaire atv met inschakelbare 4x4 levert een Chinees volumemerk in ruil voor een bedrag dat niet ver boven de € 5.000 uitstijgt; een merk met een meer gevestigde reputatie vraagt voor hetzelfde concept - zei het dan doorgaans wel stukken moderner en voorzien van bewijsbrieven - probleemloos het dubbele. Dan kom je dus terecht bij tarieven die je evengoed een kleine, nieuwe stadsauto voor de deur opleveren.
Zoals altijd in het leven krijg je vaak hetgeen waarvoor je betaalt, en is het dus zaak - veel meer nog dan bij moderne auto's trouwens - om zorgvuldig uit te spitten waarvoor je het voertuig precies wil gebruiken, hoe slijtagegevoelig de quad mag zijn en welke ondersteuning je van je verdeler wil verwachten, met name inzake leverbaarheid van wisselstukken. Kijk goed naar de garantievoorwaarden, zoek de gemiddelde restwaardes op bij het consulteren van tweedehandssites en ga na hoe de quad gehomologeerd kan worden. Vooral dit laatste is van groot belang, aangezien de homologatie direct de inzetbaarheid van het voertuig op de openbare weg beïnvloedt. Ga tenslotte ook na wat die homologatie eventueel als extra kost met zich meebrengt en bekijk welke accessoires (lier, trekhaak, kofferset ...) je nodig hebt, want die dikken het prijskaartje eveneens behoorlijk aan. Bij het ene merk is een lier of trekhaak standaard, bij het andere dan weer niet. Vergelijken is de boodschap.
Opteer je voor een tweedehands atv, dan stuit je al gauw op een merkwaardige contradictie. Aan de ene kant blijkt de restwaarde van een quad onveranderlijk hoog uit te vallen; omdat de markt nu eenmaal beperkt is enerzijds, en omdat die dingen weinig kilometers maken anderzijds. Aan de andere kant worden atv's behoorlijk afgemat bij haast elke kilometer die ze ouder worden, wat natuurlijk niet verwonderlijk is gezien het terrein waarvoor ze zijn gebouwd. Met al dan niet zichtbare slijtage als gevolg. Het is daarom erg belangrijk om zorgvuldig na te gaan of de vraagprijs wel correct is, zelfs al is de atv nog redelijk recent. Niet zelden loont het dan ook de moeite, al is het maar voor de gemoedsrust, om indien je het financieel aankan een beetje extra te investeren en maar meteen voor een nieuw exemplaar te gaan. Er zijn trouwens regelmatig mooie koopjes te doen, want vaak doen verdelers aan een gunstig prijsje hun voorraad ongebruikte modellen van één of meer voorgaande modeljaren van de hand, zonder dat deze wezenlijk verschillen van de huidige jaargang.