Vlaanderen: kilometerheffing altijd en overal

Vergroot foto
Door: BV 26-12-2018

De Vlaamse regering wil de kilometerheffing vanaf 2024 of 2025 invoeren. Er werden eerst twee scenario’s overwogen. De eerste was een heffing in het ganse gewest. De tweede was een lokale heffing op plekken waar vaak files ontstaan.

Nog één scenario

Een voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt nog slechts één scenario: er wordt overal kilometerheffing ingevoerd. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is al langer voorstander van dat model. Hoe dat er precies uit zal zien, is verre van duidelijk. Zo wordt er nog nagedacht op een variabel tarief. Dat zou duurder zijn op bepaalde wegen en bepaalde momenten.

Compensatie

Om één en ander verteerbaar te maken voor de burger, of het op z’n minst onder de radar van protestgroepen te houden, wordt er ook gesproken over compenserende maatregelen. Volgens de Vlaamse kranten overweegt Weyts een verlaging van de Belasting op In Verkeerstelling (BIV). Dat is de éénmalige belasting die verschuldigd is bij de inschrijving van een nieuwe auto. Eerder al gaf de politiek aan dat een kilometervergoeding budgetneutraal moest zijn. Uit simulaties bleek toen echter al dat veelrijders riskeren zich blauw te betalen.

Handig rekenwerk

veelrijders riskeren zich blauw te betalen
Gek genoeg maken de kranten vandaag geen melding van een overweging om de verkeersbelasting af te schaffen. Die belasting dient precies ter compensatie van het gebruik van het wegennet en is elk jaar verschuldigd. De BIV op nieuwe auto’s reduceren eerder dan aan een jaarlijkse belasting terugschroeven... Zo houdt de overheid natuurlijk de centen op zak van iedereen die z’n auto voor de invoering inschrijft. Als er dan nog gele hesjes zijn, hebben die daar wellicht wel iets over te zeggen. Het ziet er niet naar uit dat autobezit gratis wordt, ook wanneer je je auto niet gebruikt.

Hoe werkt kilometervergoeding?

Het principe van kilometervergoeding is eenvoudig. Je betaalt per kilometer die je aflegt. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Een zaak die handig inspeelt op de belastinghonger, nu wegen in Vlaamse steden almaar vaker worden geknipt, omgeleid en geconverteerd worden naar enkele richting en je vooral in een stedelijke omgeving onder het mom van een circulatieplan almaar meer nutteloze kilometers moet afleggen. Alsof de accijnzen (lees hier hoeveel belasting er in de prijs van de brandstof zit) op dat meerverbruik niet genoeg zijn.

Vergeet je privacy maar

Er zijn natuurlijk mogelijkheden om het tarief afhankelijk te maken van je voertuigtype, het tijdstip en de locatie. Maar dan moet de overheid z’n neus wel in die zaken steken en ten allen tijde van z’n burgers weten waar en wanneer die uithangen. Tot op de meter nauwkeurig.

Hoe de technische implementatie van kilometervergoeding zal werken, is nog onduidelijk. Er wordt nagedacht over een eenheid die je in je auto tegen het dashboard moet monteren, zoals bij vrachtwagens. Mogelijks wil overheid er de camera’s die het overal in Vlaanderen neerpoot onder het mom van terrorismebestrijding gebruiken. Je weet wel, die camera’s die nu al overal nummerplaten scannen (alsof terroristen zich niet bedienen van valse of gestolen nummerplaten) en die vooral ingeschakeld worden voor trajectcontrole, maar die de overheid nu ook al wil gebruiken om mensen te beboeten die in bepaalde stadsdelen of straten niets te zoeken hebben.

Nog niet beslist

De overheid zegt er fijntjes bij dat ‘nog niets beslist is’. Wie het er niet mee eens is, kan dat best eens aan de organisaties VAB en Touring laten weten, want die zitten mee aan tafel. Zo weet je ook wie je het kwalijk kan nemen, mocht het resultaat straks tegenvallen.

Geef commentaar
comments by Disqus