Nieuwe Suzuki Jimny kan nog veel cooler zijn

Bekijk 2 foto's
Door: BV 28-12-2018

Afgelopen jaar lanceerde Suzuki een nieuwe Jimny. Dat werd, na bijna twee decennia wel eens tijd. Het recept bleef behouden. De Jimny is nog een echte off-roader, met starre assen bij voor- en achterwielen. In miniatuur weliswaar, met een compacte motor en al even compacte afmetingen. Botsen doet hij niet zo goed, maar potentiële klanten tot het zetten van een handtekening prikkelen, des te beter. De vraag is zo groot dat de Japanners hem momenteel niet aangesleept krijgen. Wie er één wil moet lang wachten.

Nog maar het begin

Het overgrote deel van die Jimny’s zal gebruikt worden zoals ze uit de fabriek gerold worden. Maar er zullen er ongetwijfeld een handvol zijn die worden vertimmerd. Suzuki geeft op het Autosalon van Tokio dat in januari doorgaat alvast het voorbeeld. Daar staan twee aardig uitgedoste Jimny’s te kijk.

Suzuki Jimny Survive

De eerste concept, Jimny Survive, is gebaseerd op de Japanse uitgave. Dat betekent dat hij een 0,66l driecilinder turbomotor met 64pk onder de kap heeft, maar ook dat hij voorzien is van een koetswerk zonder spatbordverbreders. Noodzaak om binnen de maatvoering van de Kei-cars te blijven. Hij is niettemin voorzien op het ruigere werk. We noteren onder meer rijplaten op het dak, koplampbeschermers, een externe rolkooi, carterbeschermplaat, terreinbanden en een in de voorbumper ingewerkte winch. Een arsenaal dat je zelfs uit de meest benarde situaties moet kunnen redden.

Suzuki Jimny Sierra

De tweede Jimny is een pak grondiger vertimmerd. Deze creatie is gebaseerd op de Jimny zoals we die ook in onze contreien achter de kiezen krijgen. Mét spatbordverbreders en een atmosferische 1,5l benzinecentrale onder de kap. Hij is langer dan het origineel, want de Japanners fabriceerden een laadbak achter de voorzetels. De stijl is uitgesproken retro, alsof de Toyota Land-Cruiser J40 ter inspiratie heeft gediend.

Crèmekleurige wielen, dezelfde tint als het dak, faux hout tegen de flanken en ditmaal een frontplaat die de vijf horizontale radiatorgleuven ruilt voor een conventionele horizontale grille.

Geen van beide modellen is voor productie bestemd.

Geef commentaar
comments by Disqus