Officieel: alles wat je moet weten over de Toyota GR Supra

Vergroot foto
Door: BV 14-01-2019

17 lange jaren hebben de fans moeten wachten op een nieuwe Toyota Supra. En het is nog maar de vraag of die liefhebber uiteindelijk tevreden zal zijn met de GR Supra. Ja, het is de snelste productie-Toyota uit de geschiedenis. Maar het is ook de eerste Supra waar Toyota niet al te veel bij in de pap te brokken had.

Gazoo Racing

Op geen enkel ogenblik tijdens de persvoorstelling op het Autosalon van Detroit kreeg topman Akio Toyoda het over z’n lippen om te zeggen dat de Supra grotendeels door BMW ontwikkeld werd. De twee worden zij aan zij gebouwd bij Magna Steyr in Oostenrijk. Gazoo Racing, de wedstrijdcomponent van het Japanse bedrijf, zou de ijkpunten voor de GR Supra uitgezet hebben. Een forse overdrijving. Ze worden beloond met de letters GR in de naam van de gesloten tweezitter.

Het uiterlijk is, zoals bekend, geïnspireerd door de FT-1 Concept car. Die debuteerde in 2014. Z’n spectaculaire lijnenspel was niet eenvoudig op de bodemplaat van de BMW Z4 te transplanteren. Voor zover we kunnen observeren zijn het gros van de koelsleuven, aangebracht op volstrekt onlogische plaatsen voor een auto met de motor voorin, dan ook gewoon fake. Net zoals het gros van de luchtinlaat in de voorbumper. De namaakgrille probeert je niet eens deftig op het verkeerde been te zetten.

Aan de binnenkant

Aan de buitenzijde doet de Toyota absoluut z’n best om de Duitse oorsprong van het model te camoufleren. Aan de binnenzijde is dat helaas onmogelijk. De verschillen met de BMW Z4 (test hier) zijn oppervlakkig.

Klinkt als…

Ook alles aan z’n perfect gebalanceerde onderstel (50:50 gewichtsverhouding) klinkt Duits. De GR Supra heeft in onze contreien steevast een 3-liter zes-in-lijn onder de kap. Die wekt 340pk en 500Nm op. Daarmee rept de achterwielaandrijver zich in 4,3 tellen naar 100km/u. De topsnelheid wordt bij 250km/u elektronisch ingeperkt. Andere componenten van de aandrijflijn: een achttrapsautomaat, een achterdifferentieel dat elektronisch wordt gestuurd en een ophanging met gestuurde dempers.

In Japan wordt de GR Supra ook leverbaar met een tweeliter viercilinder (ook van BMW) die 194 of 254pk opwekt. Het is onduidelijk of die ooit bij ons leverbaar worden.

Geef commentaar
comments by Disqus