Steden en gemeenten willen boetes voor laadpaalklevers

Vergroot foto
Door: BV 08-02-2019

Het fenomeen is gekend: bezitters van een elektrische of plug-in-hybride auto durven wel eens profiteren van de speciale parkeerplaatsen die voor hen zijn aangelegd. Lang niet altijd doen ze de moeite om hun auto er ook effectief op te laden. En soms blijven ze er staan, nog lang na de batterij helemaal vol is.

GAS-boetes voor misbruik

Parkeerwachters of agenten zijn bij machte om bekeuringen uit te schrijven wanneer een verkeerd type auto zich op een speciale parkeerplaats zet. Maar de wet voorziet niet in bekeuringen wanneer de auto in kwestie wél van het juiste type is, maar de parkeerplaats misbruiken.

Een aantal gemeenten legt momenteel al beperkingen op via het lokale politiereglement. Onder meer in Knokke-Heist, Damme en Oostende kan je getrakteerd worden op een GAS-boete (met een nu toch echt ironisch klinkende afkorting) van 58 euro wanneer je een parkeerplaats bezet zonder je auto effectief op te laden. Hoe lang de auto mag laden, hangt daar af van zone tot zone. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) wil nu een algemene wetswijziging die het misbruik beteugeld.

Praktische bezwaren?

Gebruikers van elektrische auto’s zien de beschikbaarheid van specifieke parkeerplaatsen wellicht als een extra voordeel van de omschakeling naar een EV. Die brengt overigens wel wat praktische problemen met zich mee. Het is een hele klus om met een verzameling van abonnementen en ‘tankkaarten’ een geschikte laadpaal te vinden. Als die onterecht wordt ingenomen, is dat vanzelfsprekend vooral voor de EV-gebruiker frustrerend. Toch valt ook te opperen dat die gebruiker al met significante praktische beperkingen rekening moet houden. Hij ziet zich immers geconfronteerd met erg lange laadbeurten. Makkelijk 20 minuten en meer, terwijl een conventionele tankbeurt slechts een minuut of twee in beslag neemt. Die tijd zullen menig EV-gebruikers opvullen met andere activiteiten. Winkelen, of een vergadering bijvoorbeeld. Hun reeds gecompromitteerde gebruiksgemak zal vanzelfsprekend nog verder ingeperkt worden, wanneer zijn plots die activiteit moeten onderbreken omdat hun auto opgeladen is en zij, misschien een heel eind verder, een normale parkeerplaats moeten vinden.

Geef commentaar
comments by Disqus