Dit is de Audi Q4 e-tron

Bekijk 8 foto's
Door: BV 05-03-2019

Op het Autosalon van Genève heeft Audi zopas het doek van de Q4 e-tron concept getrokken. Een concept car voor een geheel elektrisch aangedreven SUV. Het blijft overigens geen stijloefening. In de loop van 2020 moet de productie ervan starten. De productieversie zou niet al te veel mogen verschillen van het showexemplaar, maar dat beloven automerken altijd. Hij ziet er overigens al een stuk docieler uit dan in de schetsen die het merk eerder vrijgaf.

SUV, crossover?

Wacht even, had Audi al geen elektrische SUV? Ja, hoor, hoe zou je de eerste e-tron anders omschrijven? Als een crossover? Die hele e-tron-lijn is geen goed nieuws voor wie al moeite had om door het Audi-aanbod te navigeren. Naar we vermoeden zijn er zo heel wat mensen.

Deze Q4 is, om het nieuwe een beetje beter te duiden, iets meer SUV dan crossover. Tegelijk wil hij zich iets lager positioneren als de zopas gelanceerde e-tron. Audi ziet hem aan de bovengrens van de compacte klasse. Maar aan de binnenkant moet hij een plaatsindruk uit hogere segmenten opwekken met een vlakke vloer en een wielbasis van 2,77m die een riant interieur garandeert. Met z’n accupakket van 82kWh moet deze SUV een bereik hebben van 450km. Hij rijdt dus iets verder dan de e-tron.

Vlotte jongen

Voor de aandrijving zorgen een paar elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 300pk en ruim 450Nm trekkracht. Ook deze EV wordt daardoor geen slak. Hij mag niet meer dan 6,3 seconden nodig hebben om naar 100km/u te accelereren. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180km/u. Niet uit veiligheidsoverwegingen, maar gewoon omdat het makkelijker is om auto’s te bouwen die niet harder moeten lopen.

Ruim en gerieflijk interieur

Audi heeft de concept voorzien van een zilverkleurige radiatorrooster zonder functie, geavanceerde LED-technologie en lijnenspel dat meer dynamisme etaleert dan we van Audi gewend zijn, zonder daarom meteen zo agressief over te komen als een Q8. Aan de binnenkant zit een nieuwe versie van de Virtual Cockpit van het merk, met een 12,3” aanraakgevoelig scherm dat zich ditmaal verheft uit de rest van de boordplank.

Geef commentaar
comments by Disqus