Tonale wordt compacte SUV van Alfa Romeo

Bekijk 29 foto's
Door: BV 05-03-2019

Bij Alfa Romeo zijn ze niet altijd van de snelsten. Al in 2008 bevestigde het Italiaanse merk de komst van een SUV. Het duurde nog tot eind 2016 eer de Stelvio het levenslicht zou zien. Nu stelt het bedrijf uit Milaan een compacte SUV tentoon op het Autosalon van Genève. Tonale heet die. Net als de Stelvio is hij vernoemd naar een bergpas in Italië. Ditmaal zou het niet zo lang mogen duren eer hij bij de dealer staat.

Alfa-styling

Aan de buitenzijde lijken de ontwerpers hun zaakjes al aardig voor mekaar te hebben. De Tonale Concept is in één oogopslag herkenbaar als een echte Alfa. Dat is vooral aan z’n grote driehoekige radiatorrooster, geflankeerd door slanke lichtunits te danken. Aan de achterzijde lijkt er volgens ons zelfs een snufje Brera in te zitten.

Aan de binnenzijde lijkt de stap naar een seriemodel nog een pak groter. De over de portieren doorlopoende vloeiende oppervlakken zijn er voorzien van achtergrondverlichting. Te ingewikkeld, duur en onpraktisch om in serieproductie te nemen. Maar z’n naar de bestuurder gerichte bedieningselementen en z’n layout met twee schermen (een 12,3” digitaal instrumentarium en een 10,25” groot centraal aanraakgevoelig scherm) - die zouden de Italianen wel kunnen behouden.

Het infotainmentsysteem heeft overigens twee nieuwe functies. ‘Alfista’ en ‘Paddock’. Het eerste wordt omschreven als een meeslepende Alfa Romeo Lifestyle-ervaring. Je zou er zelfs toegang mee krijgen tot speciale evenementen, georganiseerde ritten en zo meer. De 'Paddock'-functie aan de andere kant biedt je toegang tot specifieke Alfa-merchandise en accessoires. Hoe dan ook - het is de bedoeling dat je je portefeuille opentrekt.

Hybride

Deze Tonale is een stopcontacthybride. Dat laat Alfa doorschemeren door in te gaan op de beschikbare rijmodi. Zo is er een instelling waarin beide motoren (de verbrandingsmotor en de elektromotor) allebei hun uiterste best doen. Anderzijds is er een E-modus waarbij het vermogen wordt beperkt tot wat de accu kan leveren. Kwestie van je louter elektrisch voort te bewegen. En tenslotte wordt er gewag gemaakt van een Natural-modus, waarin de elektrische- en verbrandingsmotor samenwerken om je zo efficiënt mogelijk van A naar B te krijgen.

Nu maar hopen dat de weg naar serieproductie niet zo lang is als bij de Stelvio.

Geef commentaar
comments by Disqus