Dit is elke Porsche Speedster sinds 1954

Enkele maanden geleden introduceerde Porsche een nieuwe Speedster. De laatste stuiptrekking van de uittredende 911-generatie - de 991. In ons land bijna 300.000 euro duur. En dat terwijl het model destijds, zo’n zestig jaar geleden al, voor het eerst werd bedacht om hem goedkoper te maken. Gaandeweg werd dat geruild voor exclusiviteit. Dit is de geschiedenis van de Porsche Speedster.

1954 - Porsche 356 Speedster

Het was de Amerikaanse invoerder Max Hoffmann die Porsche overtuigde van de noodzaak om een goedkopere uitvoering van de 356 in de catalogus te hebben. Uitgekleed - dat mocht. Porsche bedacht een Speedster: simpele kuipzetels binnenin, de koets van de cabrio met een sterk hellende voorruit en alleen een simpel regenscherm. De inspiratie kwam van de 356 America Roadster die al in 1952 door een onafhankelijke koetswerkbouwer werd gebouwd. Hij kostte net geen 3.000 dollar.

1957 - Porsche 356 GS 1500 Carrera GT Speedster

Porsche had toen ook al iets met lange typebenamingen. Met z’n 1,5l-motor die 100pk opwekte, is het in elk geval een belangrijk model. Het was immers de eerste Porsche die een topsnelheid van 200km/u haalde.

1988 - De eerste 911 Speedster

Na de 356 verdween de Speedster ruim 30 jaar van het toneel. Toen hij terugkwam in 1988, was het recept helemaal anders. De Speedster was de laatste stuiptrekking van de 911 van het G-model - gebaseerd op de 231pk sterke 911 Carrera. Onder een afdekkap met dubbele bubbel zat een met de hand bedienbaar klapdak. Van de 2.103 geproduceerde exemplaren was het overgrote deel voorzien van de brede achtervleugels van de 911 Turbo, maar voor enkele exportmarkten werden er ook 161 smalle exemplaren gebouwd.

1995 - De meest exclusieve Speedster

De Porsche 993 Speedster is de zeldzaamste van allemaal. Er zijn er precies twee van gebouwd. Ferdinand Alexander Porsche zelf kreeg een donkere, gebaseerd op een ‘smal’ Carrera-koetswerk. De Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld - een notoir Porsche-liefhebber - kreeg een zilverkleurig exemplaar dat gebaseerd was op de brede koets van de Carrera 4S.

2010 - De 997 Speedster

In oktober 2010 was het weer prijs. Toen bracht Porsche een Speedster op basis van 997 uit - aan de vooravond van diens pensioen. 356 stuks werden ervan gebouwd, allen met een 3,8l zescilinder boxermotor met 408pk onder de kap.

2019 - 991 Speedster

Porsche zwaait weer een 911-generatie (991) uit. En het sportwagenmerk doet dat weer met een Speedster. Het recept is nog steeds hetzelfde: lagere voorruit, dubbele bubbel achter de inzittenden. Ditmaal worden er 1948 stuks gemaakt. Een verwijzing naar het jaar dat de eerste Porsche werd geproduceerd. De atmosferische boxermotor onder de kap is nu al 500pk sterk.

Geef commentaar
comments by Disqus