7 Belgen op 10 tegen dieselverbod

Vergroot foto
Door: BV 16-12-2019

Moderne dieseltechnologie is proper. Dat mag blijken uit de uitstootwaarden die niet alleen tijdens labotests en homologatieprocedures gemeten worden, maar ook tijdens metingen in reële omstandigheden. Die gebeuren met een analysetoestel dat achteraan de auto wordt bevestigd. Volgens Green-NCAP, een recent opgericht orgaan dat de milieu-impact van nieuwe automodellen in kaart brengt, kan een moderne diesel in reëele omstandigheden net zo uitstootvriendelijk zijn als een elektrische auto. In extreme gevallen presteert hij zelfs beter, afhankelijk van de manier waarop stroom wordt opgewekt.

Dieselverbod is gebrek aan langetermijnvisie

De Belgische Petroleum Federatie (BPF) grijpt die onafhankelijk geverifieerde testresultaten aan om de verkettering van de dieselmotor aan de kaak te stellen. “Een dieselverbod getuigt van een gebrek aan langetermijnvisie”, hoor je er. Bovendien verwijt de sector overheden van het nemen van beslissingen die veeleer politiek geïnspireerd zijn en geen wortels hebben in de realiteit. Daarmee wordt onder meer het door Brussel aangekondigde dieselverbod in 2030 geviseerd. BPF wijst erop dat Brussel zich baseert op uitstootgegevens uit 2017 en niet op actuele of zelfs toekomstige uitstootnormen die veel strikter zijn. “Een nieuwe , Euro 6d-diesel, voldoet in reëele omstandigheden aan de norm en stoot nauwelijks NOx of partikels uit”, wordt er gezegd. Onafhankelijke metingen van onder meer het Duitse ADAC en GreenNCAP worden daarbij als bewijs aangevoerd. Een dieselmotor wekt tegelijk ook minder CO2 op dan een benzinemotor.

Geen maatschappelijk draagvlak voor dieselverbod

Een nieuwe diesel stoot nauwelijks NOx of partikels uit
De petroleumsector klopte aan bij een Brits onderzoeksbureau om het maatschappelijke draagvlak voor een dieselverbod te onderzoeken. Dat is niet bestaande, concludeert de organisatie. Uit de resultaten die in ons land werden gesprokkeld, blijkt alvast dat 7 Belgen op 10 tegen een dieselverbod zijn wanneer dieselmotoren de uitstootnormen respecteren. Bovendien gelooft slechts 22% van de Belgen dat de elektrische auto de enige oplossing zou zijn om de CO2-uitstoot te reduceren.

De federatie is van oordeel dat een onnatuurlijke, politiek gemotiveerde verschuiving naar alleen nog elektrische voertuigen weinig zinvol is. Die strategie gaat voorbij aan de sterke eigenschappen van de individuele aandrijfvormen. Zo blijft een diesel veruit superieur voor wie veel kilometers moet afleggen. “De automobilist moet de keuze krijgen om uit de verschillende aandrijfvormen die te kiezen die voor hem het meest van toepassing is, of dat nu benzine, diesel, plug-in hybride of elektrische auto is”.

Geef commentaar
comments by Disqus