21 extra trajectcontroles in Vlaanderen: hier komen ze

Vergroot foto
Door: BV 04-04-2020

Vlaanderen wil tegen 2050 het aantal verkeersdoden tot nul herleiden. Een utopische visie die Vision Zero heet en waarvoor vooral wordt ingezet op verkeershandhaving en controle. Daarom komen er tegen eind dit jaar nog eens 21 trajectcontroles op gewestwegen bij. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (OpenVLD) zijn de locaties objectief gekozen en wordt zowel de ongevallendata (waar het meeste incidenten voorkomen) als de overdreven snelheid (waar het meeste rendement gehaald kan worden?) gebruikt. Nieuw is dat de locaties afgestemd zijn met de lokale besturen. Die kregen voorheen geen inspraak. Tegen het najaar van 2020 zullen ze actief zijn.

Antwerpen

- Antwerpsesteenweg in Essen

- Grote Steenweg in Westerloo

Oost-Vlaanderen

- Grote Baan in Lievegem

- Gentsebaan in Nazareth
- Weldenstraat in Oudenaarde

- Aalstersesteenweg in Ninove

- Gentse Steenweg in Lierde

- Grotesteenweg in Lede en Wetteren



West-Vlaanderen

- Brugse Steenweg in Zuienkerke

- Oostendse Steenweg in De Haan

- Torhoutsesteenweg in Zedelgem

- Provindiebaan in Staden
- Provenseweg in Poperinge

Limburg

- Sint-Truidersteenweg in Herk-De-Stad

- Venlosesteenweg in Maaseik
- Romeinse Kassei in Tongeren

- Stokrooieweg in Hasselt

- Maaseikerbaan in Bree-Maaseik

- Neeroeterse- en Kinrooiersteenweg in Kinrooi

Handhaving met ANPR-camera’s

De Vlaamse overheid investeert 3 miljoen euro in de nieuwe tracés die zo’n 55km gewestweg beslaan. Voor de registratie worden weerom ANPR-camera’s gebruikt, die de nummerplaten van voorbijrijdende auto’s lezen. Die werden in de nasleep van de terroristische aanslag op de luchthaven in Zaventem overal in het land geïnstalleerd. Ze zouden dienen in de strijd tegen het terrorisme en de georganiseerde misdaad, maar die functies werken nog steeds niet. Intussen worden ze wel massaal ingezet voor verkeershandhaving. Vorig jaar werden in Vlaanderen in het totaal meer dan 3 miljoen verkeersinbreuken vastgesteld. Eerder dit jaar besloot de regering overigens ook al dat gemeenten de camera's konden gebruiken voor het uitschrijven van GAS-boetes voor kleinere snelheidsinbreuken

We rijden steeds trager, maar niet veiliger

Ondanks een jarenlange nadruk op snelheid, werd het verkeer er nauwelijks of niet veiliger op. De maximumsnelheid op gewestwegen werd verlaagd van 90 naar 70km/u en de zones waarin 50km/u en 30km/u als limiet gelden worden elk jaar gevoelig groter. Tegelijk werd de pakkans groter. Na de gewone flitspaal, zette Vlaanderen ook massaal in op trajectcontroles. De meeste bekeuringen worden automatisch verwerkt. Desondanks krijgt Vlaanderen een slecht rapport. Vorig jaar vielen ondanks alle repressie weer meer verkeersdoden in dit landsdeel.

Voor hardleerse snelheidsovertreders

De OpenVLD-minister argumenteert dat communicatie en sensibilisering niet overtuigend genoeg zijn voor hardleerse snelheidsovertreders. Ze gaat daarbij echter voorbij aan de statistische waarheid dat de hogere pakkans vooral modale verkeersdeelnemers treft. Justitie slaagt er daarentegen niet in om de echte probleemgevallen uit het verkeer te weren. Recidivisten, zelfs wanneer ze betrapt worden na intrekking van een rijbewijs, komen er in regel erg licht vanaf.

Geef commentaar
comments by Disqus