Zelfrijdende auto van Google slokt nog eens 3 miljard

Vergroot foto
Door: BV 16-05-2020

We zegden het al eerder: het gaat niet zo goed met de zelfrijdende auto. De eerste auto’s die helemaal zelf hun plan trokken tussen A en B waren al in 2016 beloofd. Inmiddels is de vooruitgang tergend langzaam gebleken. En dat zelf rijden? Dat is eigenlijk nog altijd maar een cruise-control die in enkele duidelijk afgelijnde situaties ook afstand kan houden.

Autonoom rijdende auto's opgedeeld in niveau's

De zelfrijdende auto werd inmiddels opgedeeld in verschillende niveau's. Van 1 tot 5. Pas bij het vijfde niveau kan je instappen en je laten rijden. Maar de werking stokt al een pak eerder. Audi kondigde in 2018 bij de introductie van de jongste generatie van vlaggenschip A8 nog triomfantelijk aan dat autonome functies van niveau 3 er in de loop van de levensduur van de auto aan zaten te komen. Onlangs kwam het op die belofte terug. Ook na de facelift, komt het model niet verder dan niveau 2. En bij andere automerken is het van hetzelfde laken een broek. Ford gaf al aan dat het voorlopig niet verder kijkt dan niveau 3. Een auto die een tijdje snelweg kan rijden zonder dat je je erom moet bekommeren is dat.

Over Google gesproken. Dat werkt met Waymo ook al jaren aan zelfrijdende technologie. Nog zo’n put waar miljarden in gestoken worden. Dit jaar kwam er nog 3 miljard dollar bij. De testwagens rijden nog steeds rond in de Zuidelijke Amerikaanse staten. Rond het Texaanse Phoenix bijvoorbeeld. Onder meer onderdelengigant Magna kocht zich al in het project in.

De testwagens van Waymo lijken het aardig te doen. Ze rijden er zonder hulp over snelwegen en door voorsteden. Uit rapporten die eerder naar voor kwamen, bleek dat ze wel bij ongelukken betrokken geraken, maar dat dat niet vaker is dan met een normale bestuurder. De kanttekening: zo’n Waymo heeft ook nog een bestuurder aan boord, die de boel kan redden al het misloopt. Hoe vaak hij succesvol ingrijpt, is niet geweten.

Misschien lukt het in de VS, maar daarom niet bij ons

Kan zo’n zelfrijdende auto probleemloos van A naar B in het Zuiden van de VS, dan is dat nog lang geen voldongen feit bij ons. Het Amerikaanse wegennet is een pak breder, minder kronkelig en heeft een hoop minder verwarrende situaties. Er is geen wildgroei van ronde punten. En dat de tests zich vooral situeren in de Zuidelijke Amerikaanse staten is evenmin toeval: zo sluiten de testteams atmosferische omstandigheden zo veel mogelijk uit.

Waymo wil met de extra centen onder meer zelfrijdende trucks gaan testen in Texas en New Mexico.

En een zelfrijdende auto bij ons? Wel, de schattingen worden almaar voorzichtiger. Tien of twintig jaar hoor je nu vaker. En een groeiende groep specialisten zegt dat het nooit lukt. Zelfs met tienduizenden euro’s aan sensoren en rekenkracht (er wordt zelfs gedacht aan quantumcomputers), ligt succes niet voor de hand.

Geef commentaar
comments by Disqus