Bizar: daar is de VW Up weer

Vergroot foto
Door: BV 15-06-2021

Volkswagen introduceerde z’n kleine Up inmiddels al in 2011. Het autootje is dus tien jaar oud. Toets dat af tegen de gebruikelijke levenscyclus van 7 jaar en je weet dat het model z’n houdbaarheidsdatum heeft bereikt. De Up ging zelfs door het leven zonder grondige facelift. Hij werd doorheen de jaren alleen oppervlakkig onder handen genomen.

Welles, nietes... welles!

Begin 2020 had Volkswagen nog ruim aandacht voor de geëlektrificeerde versies van de Up en broertjes Skoda Citigo en Seat Mii. Die werden toch nog aan de markt opgedrongen, want heilzaam voor het CO2-gemiddelde van het automerk. Alléén de elektrische versies, trouwens want toen was een conventioneel aangedreven exemplaar niet meer te vinden. Tegen eind 2020 werden de kleintjes alleen nog uit voorraad verkocht. De elektrische fakkel zou overgenomen worden door de stortvloed aan modellen het op elektrische MEB-platform. Bij VW zijn dat voorlopig de ID.3 en ID.4.

Alles voor een lagere CO2-uitstoot

Maar… de Up is er weer gewoon. In sommige landen wordt de elektrische versie nu weer aangeboden. In België biedt de invoerder op z’n website nu weer configuratiemogelijkheden aan voor de conventioneel aangedreven driedeursversies met benzinemotor. De reden voor die ommezwaai laat zich raden: CO2. Automerken links en rechts worstelen met de erg strenge CO2-doelstellingen die Europa al sinds vorig jaar oplegt en elk jaar verder worden aangescherpt. Automerken zijn daarom verplicht om steeds zuinigere modellen te verkopen en daarnaast een almaar groter aantal stekkerhybrides en geheel elektrische auto’s aan de man te brengen. En, zo lijkt het, alle hulp is welkom. Ook als die komt van een 10 jaar oude stadsauto.

De Up staat in België in de catalogus vanaf 14.195 euro. Tien jaar geleden kon je dezelfde auto nog kopen vanaf 9.500 euro.

Geef commentaar
comments by Disqus