Parijs
wordt het toneel van de eerste publieke voorstelling van de
productieversie van de Smart Roadster en Roadster-Coupé. Half volgend
jaar kunnen we ze dan bij de Smart-centers verwachten. Het uiterlijk van
de Smart Roadster blijft behoorlijk sterk aanleunen bij dat van het
prototype. Opmerkelijk zijn de anders gekleurde band die de dubbele ronde
optieken voor de verlichting vooraan, het radiatorooster en de mistlampen
omvat. De vormgeving van beide modellen is vooraan identiek, maar
achteraan trekken beide modellen duidelijk een andere kaart. De Roadster
heeft een vlakke koffer, met een achterruitje dat onder de nog steeds
duidelijk zichtbare Tridion beschermingsbeugel van de ultrastijve kooi is
aangebracht. De Roadster-Coupé heeft daar een voornamelijk in glas
uitgevoerde opbouw met een derde deur. Het dak bestaat uit een soft- en
een hardtop die samen of apart gebruikt kunnen worden. Bij het open rijden
vinden de panelen van de hardtop alvast een plaatsje in het
bagagecompartiment. Van het stoffen dakje zal naast een manuele variant
ook een elektrisch bediende variant beschikbaar worden. Dat systeem zou
zelfs aan topsnelheid bediend kunnen worden en dat is een primeur. De
achterlichten zijn langgerekt van vorm en bestaan, geheel in lijn met de
huidige trend, uit verschillende ronde optieken onder eenzelfde helder
afdekglas. Specifieke wielen met drie dubbele spaken vervolledigen het
geheel. De veiligheidskooi is net als bij de gewone Smarts verkrijgbaar in
zwart of zilver en ook het concept van de verwisselbare koetswerkpanelen
werd behouden.
Beide
modellen zijn 1192mm hoog, 3427mm lang en 1615mm breed. De wielbasis
bedraagt desondanks toch nog 2360mm. In combinatie met een relatief grote
veerweg zou dat voor opmerkelijk veel comfort moeten zorgen terwijl een
quasi ideale gewichtsverdeling (46/54 voor/achter) en een laag zwaartepunt
de handelbaarheid op een uitzonderlijk niveau moeten tillen. Je bagage kan
je kwijt in een koffer van 59l vooraan of een tweede koffer achter het
passagierscompartiment. Die is 86l groot bij de Roadster, terwijl de
Roadster-Coupé dankzij z’n derde deur 189l kan laden. Het interieur is
uitgevoerd in de intussen typische Smart-stijl.
Een
698cc driecilinder benzinemotor met 2 kleppen per cilinder vind een
plaatsje achteraan tussen de wielen. Omdat de cilinderinhoud met ongeveer
100cc toenam ten opzichte van de gewone Smart, hebben deze nieuwe creaties
ook wat meer vermogen, 82pk bij 5.250t/min. Het maximale koppel van 110Nm
staat bij 3.000t/min. ter beschikking. Dankzij het leeggewicht van niet
eens 800kg komen de Roadster en de Roadster-Coupé nog aardig vooruit.
100km/u kan gehaald worden in respectievelijk 10,9 en 11,2sec terwijl de
topsnelheid in de buurt van 175km/u ligt. Ze zijn Őin tegenstelling met
alle vandaag verkrijgbare autootjes van het merk- niet begrensd.