Hoe de Jaguar E-Type al 60 jaar de mooiste is

Bekijk 31 foto's
Door: HM 07-08-2021

Er is er eentje jarig, en niet de eerste de beste. De indrukwekkende Jaguar E-type wordt 60 jaar. Zuivere schoonheid veroudert niet. Deze slanke Jaguar coupé krijgt deze zomer oververdiend alle aandacht bij Autoworld te Brussel.
Waarmee zullen we beginnen? Z’n tomeloze kracht? Z’n prettig rijgedrag? Of z’n sensuele schoonheid?

De mooiste auto ter wereld

In 1961, toen elektriciteit nog louter diende voor stofzuigers of mixers, presenteerde het Britse prestigemerk een knappe sportwagen met een onbeschaamd lange motorkap, achterwielaandrijving en een dikke motor. Beschikbaar als een open tweezitter of als een gesloten coupé. Vanaf 1966 was er de nog langere 2+2-versie. Dat deze diva behoorlijk wat stof deed opwaaien is een understatement. Velen beschouwen de Jaguar E nog steeds als de mooiste auto ter wereld. Ook de illustere Enzo Ferrari heeft die woorden ooit uitgesproken. 

De Jaguar E-Type werd ontworpen door Malcolm Sayer, een ingenieur die eerder ook Le Mans-winnaars als het C-Type en D-Type tekende. Het was dankzij de successen op Le Mans in de jaren ’50 dat Jaguar z’n reputatie wou verzilveren op de openbare weg. Met het E-type was het direct raak en dit meesterwerk met z’n elegante, slanke bumpers of spaakwielen is nooit uit de mode geraakt. De wagen etaleerde zo'n schitterend lijnenspel dat er nog steeds een exemplaar staat in het Museum of Modern Art in New York.

Vanbinnen kan hij pronken met een authentiek Brits interieur dat naar leder ruikt. Niet echt ruim, wel edel afgewerkt met aluminium of hout. Op de laatste exemplaren was dat al een beetje minder…

De snelste productiewagen van toen. Min of meer.

De Jaguar E werd gelanceerd met een 3.8 liter met 265pk. Vanaf 1965 kreeg hij de 4.2 liter met 280pk en vanaf 1971 zelfs een 12-cilinder 5.2 liter met een slordige 295 pk. In alle versies ging deze Jaguar coupé vlot boven de 200km/u, en de naald stopte pas in de buurt van 240 km/u. De sprint naar 100km/u gebeurde in amper 7 seconden. In de jaren ’60 mocht deze Jaguar zich uitroepen tot de snelste productiewagen op dat moment. Jaguar speelde zelfs maar een klein beetje vals (dat lees je hier). Het E-type stond niet alleen voor pure snelheid maar had ook een indrukwekkend rijgedrag. Dat had hij te danken aan z’n zelfdragend koetswerk, dus minder zwaar dan de concurrentie, schijfremmen, onafhankelijk afgeveerd. State of the art in die tijd. 

Drivers car

Een echte drivers car. Voor puristen die niet geholpen werden door elektronische engeltjes. De chauffeur voelde elke bocht en oneffenheid, een dankbare auto voor de pure stuurmanskunst. 

Met de Jaguar E kreeg de gelukkige autofreak de prestaties en besturing van een heuse sportwagen in een straatlegale versie. Bruut geweld in een bijzonder mooi jasje. Prachtig gesculpteerd en fascinerend om mee te rijden. En voor al dat moois viel de prijs erg goed mee. De Ferrari’s en Maserati’s van die tijd waren veel duurder. Jaguar houdt dat prijspunt ook vandaag nog aan.

Het bleef weliswaar een Brit. Charmes te over, maar de Britse auto’s in de jaren ’60 en ’70 betekende helaas ook een bedroevende betrouwbaarheid.

Onovertrefbaar....

Jaguar mikte uiteraard niet op de grote verkoopsaantallen. Exclusiviteit was erg belangrijk. In z’n 14-jarig bestaan werden goed 70.000 stuks gebouwd. Een zeldzame verschijning. Maar wat een uitstraling. Er werden natuurlijk meer posters dan echte auto’s van verkocht. Vandaag staan de zeldzame exemplaren in een goed verluchte garage van gefortuneerde liefhebbers. Wie toch het geluk heeft een Jaguar E-type te spotten, zal zonder twijfel z’n hoofd draaien. Ook de niet-petrolheads. 

In 1975 kwam z’n opvolger: de grotere en zwaardere Jaguar XJS. Deze kat was veel minder sportief en duidelijk meer op comfort en luxe gericht. Veeleer een aristocratische verschijning. Tja, hoe hard z’n opvolgers ook hun best deden,.... Jaguar had het beruchte E-Type zo goed, zo snel, zo prettig en mooi gemaakt dat elke Jaguar-coupé telkens heeft moeten horen dat het toch niet van het niveau E-Type was. Erg vervelend voor z’n opvolgers.

Geef commentaar
comments by Disqus