Hyundai Tucson 2.0 CRDi 150pk Rijgedrag

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 150pk
Bekijk 20 foto's
Door: BV 22-09-2008

Het gros van de verkochte Tuscon sleept zich aan de voorwielen door het verkeer en zal het ook na deze upgrade moeten stellen met 136pk en 305Nm, eerder dan over 150pk en 320Nm te beschikken. Daarmee komt het model aardig en soepel vooruit maar is het zeker geen sprinter te noemen. De acceleratietijd bedraagt 11,1 tellen en z'n top is goed voor 178km/u. Als de 150pk-editie, die steeds met vierwielaandrijving geleverd wordt, iets presteert, dan is het dat het extra vermogen het verschil met de tweewielaangedreven versie (die normaal 0,9 tellen sneller spurt) wegwerkt. Z'n zesde versnellingsbakverhouding leent zich, in combinatie met de standaard snelheidsregelaar, uitstekend tot rustig en zuinig cruisen tegen autostradesnelheden. Wie veilig wil hernemen moet dan wel bereid zijn met het pookje te roeren. Een zesversnellingsbak is per definitie modern, maar het exemplaar van de Tucson glijdt desalniettemin met een rubberachtig gevoel door het rooster. Goed afgelijnd, maar te weinig mechanisch.

Het onderstel is uiteraard voorzien van stabilisatorstangen, maar kent evenzeer een uitgesproken comfortabele demping. Op slechte wegen kan het koetswerk daardoor beginnen deinen, maar we verkiezen deze afstelling duidelijk boven het buitensporig harde weggedrag van pakweg de jongste Sonata-generatie. Onveilig wordt de Tucson nooit, want onderstuur steekt snel, progressief en quasi onomkeerbaar de kop op. Het fnuikt sportieve ambities, maar wie die koestert komt bij de Tucson sowieso niet aan z'n trekken.

Voor wat het off-road gebruik van de Tucson betreft, zijn er op het dashboard twee knoppen voorzien: ‘4WD Lock' en ‘TCS off'. Met ‘4WD Lock' wordt de vierwielaandrijving vergrendeld en gaat de trekkracht in 50/50 verhouding naar beide assen. De vergrendeling schakelt uit boven 30 km/u, waarna de verdeling van het koppel tussen de assen automatisch wordt gestuurd. ‘TCS off' helpt om op gladde ondergrond vooruit te komen door de tractiecontrole uit te schakelen. Het gemiddelde verbruik lag rond 8,9 l/100 km, wat correct is, doch het rijbereik bedraagt slechts +/- 550 km en dat is te weinig.

Geef commentaar
comments by Disqus