BMW 530d / 535i Conclusie

BMW 530d / 535i
Bekijk 56 foto's
Door: BV 03-02-2010

Sinds de introductie van de 5-Reeks in 1972 verkocht BMW niet minder dan 5,55 miljoen stuks van z'n sportieve zakelijke berline. Het model speelt dan ook een cruciale rol in het gamma van de autobouwer. Die ging niet over één nacht ijs bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie. Bij de lancering krijgen we keuze uit de 550i (V8 - 407pk), 535i (306pk), 528i (258pk) en 523i (204pk) bij de benzines en de 530d (224pk) en 525d (204pk) bij de diesels. Een uitzonderlijk zuinige (5l/100km) en krachtige (184pk) viercilinder 520d vult het aanbod aan vanaf juni.

In de lengte tikt de 5 voortaan af op net geen 4,9m, de breedte bedraagt 1,86m en het model is 1,46m hoog. De wielbasis bedraagt 2,89m; de langste in het segment. Het interieur is haast net zo ruim als dat van de vorige 7. En de afwerking is nog maar eens verbeterd, ook wat de materiaalkeuze betreft. Uit het zitmeubilair kom je na honderden kilometers achter het stuur weer net zo fris als je instapte. In de koffer van de berline past 520l.

Beide door ons geteste versies (530d en 535i) waren voorzien van een automaat met 8 (ja, acht) verhoudingen, een gestuurde ophanging en een meesturende achteras. Techniek die zo uit het topmodel van de autobouwer is geplukt. Op het nog steeds onthechte en artificiële gevoel na, hebben we niets dan lof. De automaat is verre van schakelziek en werkt nauwelijks voelbaar, het weggedrag blijft ook in absurde situaties controleerbaar en -vooral- het comfort is grondig verbeterd ten opzichte van de vorige generatie, zonder noemenswaardige concessies aan de dynamiek. De drieliter benzine met turbo haalt 100km/u in 6,1 seconden en verbruikt 8,4l/100km. De drieliter diesel komt volgens het merk toe met 6,2l/100km en haalt 100 na 6,3 tellen.

Geef commentaar
comments by Disqus