BMW X1 xDrive 20d Conclusie

BMW X1 xDrive 20d
Bekijk 14 foto's
Door: BV 09-03-2010

Z'n naam en faam heeft BMW te danken aan de traditie van het merk om opvallend dynamische berlines te bouwen. Het jongste decennium profileert het bedrijf zich echter meer en meer als een constructeur van SUVs, zonder daarom het rijdersaspect helemaal te verloochenen. Na de X5, X3 en X6 is het nu beurt aan de compacte X1. Die staat in de catalogus vanaf € 29.500. Dat is meer dan een BMW 1-Reeks, maar dik € 2.000 minder dan de 3-Reeks waarvan hij het onderstel erft. De vierwielaangedreven 163pk sterke tweeliter diesel met xDrive vierwielaandrijving (achterwielaandrijving is standaard) kost € 34.700 maar wordt door de opties naar een prijs te noorden van € 50.000 gestuwd.

De X1 is geen fanatieke SUV. Terreinambities zijn onbestaande en ook z'n afmetingen zijn eerder mild. Het onderstel is 2cm breder, maar 7cm korter dan dat van de 3-Reeks en het model is nauwelijks 1,54m hoog. Een Golf is maar enkele centimeter lager. Voor een hoge zitpositie moet je de X1 dus niet kopen. Maar voor een oordeelkundig afgewerkt en praktisch interieur misschien wel. De binnenaankleding neigt naar (maar is niet identiek aan) die van de 1-Reeks en het plaatsaanbod geeft weinig toe op de 3. In de koffer past 450l en een neerklapbare achterbank (40/20/40) levert tot 1.350l stouwcapaciteit op.

Het rijgedrag van de X1 is opvallend homogeen en efficiënt. De architectuur van de 3-Reeks geldt nog steeds als een referentie. In deze xDrive uitvoering gaat het overgrote deel (70%) van het vermogen naar de achtertrein, waardoor het weggedrag dat van een achterwielaandrijver sterk benaderd. BMW communiceert een sprinttijd van 8,6 tellen en een verbruiksgemiddelde van 7,5l maar beiden zijn eerder optimistisch. Deze SAV lust putten die net iets dieper zijn dan bij de 3-Reeks. Dat betekent evenwel niet dat je je aan zwaarder terrein dan een verkeersdrempel moet wagen. Wie echter in het segment van de Nissan Qashqai of de Peugeot 3008 een alternatief van een premium merk zoekt, komt echter als vanzelf bij de X1 uit. Tot volgend jaar, want dan is Audi's Q3 klaar. En een jaar later volgt de Land Rover LRX.

Geef commentaar
comments by Disqus