Mercedes-Benz SLK 200 BlueEfficiency Rijgedrag

Mercedes-Benz SLK 200 BlueEfficiency
Bekijk 51 foto's
Door: REDACTIE 17-05-2011

De SLK 200 is het instapmodel van de SLK-modelreeks. Anders dan de typeaanduiding laat uitschijnen, is het motorblok met vier cilinders geen 2.0 groot, maar exact 1796 cc. Hij levert 184 pk en wordt standaard gevolg door een manuele 6-bak. Bij onze testwagen zat de optionele (2.081 euro) 7Gtronic automaat met 7 verhoudingen gemonteerd. Bijzonder was ook de combinatie van een automaat met ECO start/stopfunctie, een technisch hoogstandje, maar enigszins een contradictie op een auto met sportieve ambities.

Hoewel dit de kleinste SLK is, gedraagt hij zich bijzonder aangenaam. De motor is soepel en levenslustig over een breed toerentalbereik. Hij is misschien wat te discreet en had zich wat meer mogen laten horen, al is dat over langere afstanden eerder een voordeel. Wie de motor meer wil horen komt gedeeltelijk aan zijn trekken door de automaat in sportstand te plaatsen. De 184 pk volstaan voor pittige hernemingen en de motor hangt zeer goed aan het gaspedaal. Dat wil nog niet zeggen dat de SLK 200 het gevoel geeft snel te gaan, al stelden we herhaald vast dat de snelheidsmeter aanzienlijk hoger aanwees dan de gevoelsmatige snelheid. Hoewel de automaat zich uitstekend van zijn taak kwijt, zouden schakellepels hem toch niet misstaan, al was het maar om de sportieve bestuurder af en toe de kans te geven het wagenpotentieel voluit te benutten. Wij konden het goed vinden met de normale werkingsstand van de automaat. De sportstand maakt het schakelgedrag wel puntiger en laat de motor ook hoger in de toeren klimmen, maar gaf niet meteen het gevoel veel sneller te gaan. Het stuurgevoel van de optionele variabele stuurbekrachtiging Direct Steer (275 euro) is aangenaam communicatief en past prima bij de ambities van de SLK 200. De SLK 200 charmeert met een aangenaam weggedrag en een achtertrein die een geslaagd evenwicht biedt tussen speelsheid en geruststellendheid. Opvallend is hoe kort en speels de auto om zijn verticale as draait.

Onze testwagen liet redelijk wat windgeruis horen ter hoogte van het dak en de voorste dakstijl. De optie sportophanging en de op onze testwagen eveneens gemonteerde 18" velgen zijn van het goede teveel, zeker in een landje waar het voortdurend zoeken is naar een restje asfalt tussen de vele kraters in het wegdek.

Geef commentaar
comments by Disqus