Ford Focus Clipper 1.6 Tdci 115pk Conclusie

Ford Focus Clipper 1.6 Tdci 115pk
Bekijk 21 foto's
Door: BV 25-10-2011

Meer dan de helft van de verkochte Focussen in België is een Clipper. Voor een luttele € 900 extra rekt de fabriek in Saarlouis dan ook met de glimlach een gewone Focus met zo'n 20cm voor je uit. Als bonus ben je ineens van die ... speciale achterlichten verlost. Twee vliegen in één klap, want het moet gezegd: met een kont die zo vanaf grote broer Mondeo lijkt getransplanteerd, zit deze allemansvriend een stuk beter in het pak. Met een matuur en uitgebalanceerd koetswerk dat daarnaast ook een portie sportiviteit weet uit te stralen zonder al te diep in de optielijst te moeten graaien, kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Binnenin gaat ons verhaal verder op het positieve elan, al had Ford meer werk mogen maken van het beperken van het aantal knopjes en de ergonomie in het algemeen.

Wij gingen op pad met de 1.6 TDCI, die leverbaar is in twee vermogens. Wij kozen voor de populaire versie met 115pk, die doorheen de prijslijst € 1.000 meer moet kosten dan dezelfde krachtbron met 95pk. Beiden claimen overigens dezelfde CO2 uitstoot van amper 109gr/km. Het normverbruik is vastgelegd op 4,2 liter/100km, maar wij reden de Clipper rond met dik 2 liter op honderd meer. We steken de schuld op het verleidelijke uiterlijk en het uitnodigende onderstel, want dat laatste geldt nog steeds verdiend als referentie in zijn klasse. Ford weet de balans tussen comfort en stuurmanswerk nog steeds in het midden te houden en dat is dan ook meteen het sterkste punt van deze wagen.

De Clipper valt te bestellen in drie uitrustingsniveau's: Ambiente, Trend en de door ons geteste Titanium waarvoor Ford € 23.850 telt. De concurrentie in het C-segment is uiteraard bikkelhard en de prijsverschillen bijgevolg ontzettend klein. Een vergelijkbare Renault Mégane Grandtour Privilège gaat voor € 23.750 van de hand; Een Opel Astra Sportstourer Cosmo heb je voor € 23.800. Zoals gebruikelijk lust de Focus Clipper instapper met de 1.6 Ti van 105pk onder de kap enkel benzine (€ 18.100), en haalt de dikste zelfontbrander (2.0 TDCI, 163k) minimaal € 27.500 van je bankrekening.

Geef commentaar
comments by Disqus