Audi A7 3.0 TDI Quattro Exterieur

Audi A7 3.0 TDI Quattro
Bekijk 24 foto's
Door: BV 22-11-2011

Het vergt weinig verbeeldingskracht om de typische contouren van Ingolstadt's handelsmerk in deze A7 terug te vinden. De lage, brede snuit met het in één stuk uitgevoerde grillewerk, de gapende mond tussen de spitse, agressieve voorste lichtblokken met de prachtige dagrijverlichting uit LED's: designmatig is de vijfdeurscoupé even origineel als de rest van Audi's gamma. Niet echt bijster dus, maar gelukkig voor het merk neemt het cliënteel nog steeds vrede met de summiere stijlaanpassingen die ter gelegenheid van een nieuw model of facelift, aan Audi's basissjabloon worden doorgevoerd. En toegegeven, de A7 is een knappe verschijning. Met zijn 4,97m lengte, een forse 1,91m breedte en een hoogte van amper 1,42m krijg je vanzelf een silhouet waarvoor zelfs de grootste autofoob niet ongevoelig kan blijven. Een effect dat nog versterkt wordt door de riante wielbasis van 2,91m en de daklijn die als één vloeiende curve doorloopt vanaf de A-stijl helemaal tot aan de achterlichtblokken. De kont van de A7 lijkt in zijprofiel wat op het masker van Darth Vader. De Alu negentienduimers met 10 spaken (€ 2.269) maken het strenge maar haast perfect plaatje af.

Het glasoppervlak van de zijruiten werd klein gehouden wat de lage daklijn nog verder benadrukt, evenwel zonder al te veel nadeel voor het zicht rondom vanop de chauffeursstoel. Zowel de voor- als de achterdeur verschaffen een prima instap. De hoogte van die instap is overigens zeer acceptabel voor een model dat zo laag bij de grond lijkt te liggen; niet onbelangrijk voor het wellicht overwegend levenservarener koperspubliek. Om de zware portieren makkelijker in het slot te laten vallen biedt Audi een elektrische deuraantrekker aan (€ 702). Het doet wat denken aan keukenkastjes die de laatste centimeters zelf sluiten, en zo voelt het ook aan. Samen met de comfortsleutel (€ 847) die door zijn nabijheid toelaat om met de handgrepen de portieren te openen zonder eerst te ontgrendelen, en de optionele aanraakgevoelige zone die in elke handgreep is ingewerkt om de auto te vergrendelen, wordt in- en uitstappen in de A7 een wel erg serene gebeurtenis.

Geef commentaar
comments by Disqus