Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic Inleiding

Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic
Bekijk 20 foto's
Door: BV 18-01-2012

Alsof er ergens onderaan, discreet tussen uitlaatpijp en brandstoftank ingeklopt, een vervaldatum zou zijn aangebracht, vinden autofabrikanten het na omzeggens vier jaar hoog tijd om het wezen van een bestaand model even grondig in vraag te stellen. Die ene keer wordt de oude generatie finaal bedankt voor bewezen diensten en wordt de resterende voorraad middels een speciale serie aan een spotprijsje van de hand gedaan. Waarna ze op de parking van de importeur plaats moet ruimen voor een nieuwe, frisgewassen garde. Maar doorgaans beperken de constructeurs zich tot het gladstrijken van de plooien der ouderdom en het aftrainen van het vet der berusting. Soms volstaat dat om kopers te overtuigen, en soms niet. We stellen ons de vraag hoe het met deze kerel zit, als we de Toyota Avensis modeljaar 2012 aandachtig vanuit elke hoek gadeslaan. Er ís duidelijk iets veranderd, maar wat? En is het een verbetering?

Toyota vat het voor ons handig samen in drie door ongetwijfeld erg knappe koppen uitgezochte woorden: de nieuwe Avensis hoort verfijnder, efficiënter en geavanceerder te zijn dan het model dat in 2008 werd ge-reïntroduceerd. We gaan het graag voor je na aan boord van de vierdeurs sedan met de instapbenzine tussen de voorwielen. Een zestienhonderd die 132pk levert is dat dan, in het middelste uitrustingsniveau Comfort krijg je sleutels van de verdeler voor € 26.710. Aan de 1.6 krachtbron werd overigens niets veranderd, maar de Japanners sleutelden wel aan het onderstel, de stuurinrichting en de geluidsisolatie. Het bleef niet bij die onderhuidse ingrepen alleen, ook het koetswerk kreeg op best veel plaatsen aandacht van de cosmetische dienst. Het interieur tenslotte werd heringericht met het oog op meer comfort, stijl en gebruiksgemak. Wat dat laatste betreft, rust de verantwoordelijkheid voor een groot stuk bij het Touch&Go infotainment systeem. Zonder de boel radicaal op zijn kop te zetten, moeten al die karweien er dus toe bijdragen dat de D-segmenter van de grootste autobouwer van de wereld, er weer een paar jaartjes tegenaan kan. Laten we eens kijken of dat gelukt is.

Geef commentaar
comments by Disqus