Peugeot 508 SW GT Veiligheid

Peugeot 508 SW GT
Bekijk 24 foto's
Door: BV 06-03-2012

Hoewel de 508 pas eind 2010 in de openbaarheid trad, vallen moderne veiligheids-gadgets zoals een rijstrookassistent, dode hoekwaarschuwing en een adaptieve snelheidsregelaar vooral op door hun afwezigheid. Om maar van een automatische remsysteem of voetgangersdetectie te zwijgen. Een beetje vreemd dat Peugeot dergelijke zaken zelfs niet in de optielijst aanbiedt voor zijn aanvoerder. Waar de Fransen dan weer wel voor gezorgd hebben, is een systeem dat de beschikbare parkeerruimte verifieert, en een Head-Up Display (HUD). Dat laatste projecteert haarscherp en in kleur relevante voertuiginformatie zoals de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem op een schermpje, net onder de voorruit. Goed geprobeerd, maar niet helemaal geslaagd als je het ons vraagt. Het scherm is niet alleen verduiveld klein en daardoor moeilijk af te regelen, het komt tot overmaat van ramp niet uit zichzelf terug in de eerder opgeslagen positie als je de wagen weer aanzet. Jammer.

EuroNcap deelde alvast vijf sterren uit en de ondertussen klassieke veiligheidssystemen zijn natuurlijk wel van de partij: stabiliteitsregeling, intelligente tractiecontrole, noodremhulp, elektronische remkrachtverdeling, hellingsassistentie, zelfs een (goed werkende!) sneeuwknop op de automaat ... Verder heb je recht op 6 plofkussens (er zijn geen gordijnairbags achteraan voorzien), twee Isofix- bevestigingen met drie verankeringspunten achterin, meedraaiende bi-xenonkijkers en het Peugeot Connect SOS dat de hulpdiensten kan verwittigen bij een ongeval.

Geef commentaar
comments by Disqus