Audi Q5 Hybrid Conclusie

Audi Q5 Hybrid
Bekijk 13 foto's
Door: BV 29-03-2012
<p>€ 55.900 is het prijskaartje dat Audi aan de nieuwe Q5 Hybrid hangt. Daarmee is het tot de komst van de sportiefste versies de duurste uit het gamma - en ver af van de € 35.200 die voor de instapper wordt gevraagd. De meerprijs is gelukkig niet alleen in ruil voor de aandrijflijn met een elektromotor én een tweeliter turbo benzinemotor, maar ook voor heel wat aan uitrusting en afwerking die je ander uit de optielijst moet plukken. Echt toegankelijk wordt de technologie er evenwel niet door. En eigenlijk blijft het effect ook beperkt. De CO2-uitstoot van 159gr/km staat voor een opgegeven verbruik van 6,9l/100km, wat overeen komt met een niet eens zo lage CO2-afgifte van 159gr/km. Met deze tweeslachtige versie is Audi er dan ook vooral in geslaagd om vooral het morele en (Belgische) fiscale aspect van autorijden aantrekkelijker te maken.

Een zuinigheidswonder kan je deze compacte SUV niet echt noemen. Zelfs met een geoptimaliseerde rijstijl tikken we nog af op 8,2l/100km. Maar dankzij het Hybride systeem waarbij een elektromotor wordt gekoppeld aan de overbekende 2.0 TFSI van Audi is het rijgedrag nog aangenaam te noemen. Vlotte speelse acceleraties zijn mogelijk. Eigenlijk moet je de Q5 Hybrid voor je tot een aankoop overgaat enkele weken gebruiken om te zien of je autogebruik overeenkomt met het DNA van deze Q5. Vooral de aard van de trajecten die je aflegt zijn belangrijk. Je rijstijl kan je nog wel aanpassen aan het systeem maar de af te leggen weg niet. Zo kan heb je bijvoorbeeld geen nut aan het hybride systeem als je dagelijks een traject moet doen waarvan 75% snelweg is. Bij hogere snelheden wordt al het vermogen immers geleverd door de klassieke brandstofmotor. Het systeem is enkel nuttig bij een gemengd parcours van stad- en provinciewegen.

Wat de Q5 uiteraard wél doet is je trakteren op de overbekende Audi-waarden. De afwerking en vormgeving van binnen- en buitenzijde hoort daar natuurlijk bij. De grote gelijkenis binnen het Audi-gamma schept wat verwarring maar over ergonomie en kwaliteitsindruk is iedereen het eens - die is uitstekend.

Geef commentaar
comments by Disqus