Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 165pk Veiligheid

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 165pk
Bekijk 25 foto's
Door: BV 05-04-2012

Een adaptieve, op radar gebaseerde snelheidsregelaar is niets nieuw, maar kwamen we nog niet vaak tegen in het segment van de (middel)grote monovolumes. Als onderdeel van een totaalpakket (€ 1.250) dat nog andere veiligheidssnufjes groepeert, meet het voortdurend de naderingssnelheid tot de voorganger. De Zafira Tourer remt vervolgens zelf bij om een instelbare tussenafstand te behouden. Als een aanrijding dreigt, gaat hij volautomatisch in de ankers om de impactsnelheid zo klein mogelijk te maken. Helemaal tot stilstand komen doet het ding evenwel niet. Erg fijn om zo'n proactieve knaap onder de schoen te hebben; niet enkel op een dunbevolkte snelweg maar ook al rustig schuivend in de file bewijst het systeem zijn nut. Zelfs in onze testwagen, ondanks het feit dat die niet met een automaat, maar met een manuele zesbak door het leven gaat en je dus wel moet volgen met het pookje als de snelheidswissels groot zijn. Al is enige gewenning wel nodig: tussen twee auto's door van rijvak veranderen of al te vlot inpikken achter de wagen die je net heeft ingehaald, durft al eens onaangename remmanoeuvres te provoceren. Het systeem lijkt immers niet de acceleratie of deceleratie van de voorganger te meten, of doet daar alleszins niets mee. Jammer maar helaas Opel: helemáál tevreden zijn we nooit.

Daarmee hebben we het nog lang niet over al Zafira's chaperones gehad. Het Opel Eye herkent nu nog meer verkeersborden waarna het ze herhaalt op de boordcomputer en dat is knap uitgewerkt, al blijven we de meerwaarde in dergelijke talenten zoeken zolang er met die informatie verder niets gebeurt. In de spiegels zitten lichtjes die je waarschuwen als er zich iemand in je dode hoek bevindt, en de rijstrookverlatingsassistent waarschuwt je wanneer je ... van je rijstrook afwijkt. Automatische correcties voert de Zafira dan weer niet uit. Loopt een ritje ondanks al die waakhonden toch een keertje fout af, weet dan dat de crash test dummies van het EuroNCAP instituut vorig jaar de maximale vijf sterretjes rond hun geblutste buil zagen cirkelen.

Geef commentaar
comments by Disqus