Volkswagen Up 60pk Conclusie

Volkswagen Up 60pk
Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 19-04-2012

In tijden van crisis is downsizing de boodschap. De Up past helemaal binnen die filosofie en probeert het grote publiek te overtuigen met een startprijs beneden € 10.000. Seat's Mii en Skoda's Citigo -in wezen dezelfde auto- zijn weliswaar goedkoper, maar die dragen nog steeds de ‘mindere' badge. De Up is een blikvanger, meer nog dan de concurrentie. De brede portieren en de ietwat saaie snoet temperen ons enthousiasme, maar het ingenieuze achterwerk en gepolijste profiel maken al veel goed. Ondanks z'n beperkte lengte (2,54m) is de binnenruimte royaal. VW houdt het eenvoudig, met enkelvoudige elektronische bediening voor de zijruiten en een manuele afstelling voor de buitenspiegels. Er is plaats voor vier volwassenen, die allen genieten van een uitstekend zicht rondom en een gezonde portie lichtinval.

De moduleerbare koffer lust 251 liter in normale configuratie en 951 liter als je de zetels omlegt. Standaard krijg je ABS, ESP en ASR; Maar ook frontale- en zijdelingse airbags en een Isofix-bevestigingssysteem op de achterbank. Onze up! draagt trommelremmen en een torsie-as achteraan - en geventileerde schijfremmen en McPherson's vooraan, die allen samen slechts 929kg en 60pk in bedwang moeten houden. De éénliter driecilinder levert met z'n 95Nm evenveel koppel als de 75pk-versie, zij het aan een lager maximum van 4.300tpm. Daarmee schiet hij snel uit de startblokken, zonder zich te profileren als een echte kilometervreter. De besturing is licht -soms te licht- waardoor de up! zich het liefst tot het stadsverkeer laat verleiden. Een beetje waar hij voor dient met andere woorden. 

Het verbruik bleef tijdens onze testweek binnen de perken: 5,5l/100km - een litertje meer dan opgegegeven. De Up voldoet uiteraard aan de EURO 5-norm en stoot gemiddeld 105g CO2 uit per kilometer. Onze knalrode Move Up draagt een prijskaartje van € 11.500 en € 10.450 zonder opties. Het basismodel heet gewoon Up zonder meer en wordt verkocht vanaf € 9.500.

Geef commentaar
comments by Disqus