Ford Focus 1.6 EcoBoost 5d Inleiding

Ford Focus 1.6 EcoBoost 5d
Bekijk 21 foto's
Door: BV 26-04-2012

Zeggen dat Ford's Focus onontgonnen terrein is, ligt wat moeilijk. Toch als deze Trend Sport alweer nummer vijf is van de huidige generatie waarop we onze immer kritische blik zullen werpen. De eerste kennismaking gebeurde begin 2011 aan boord van de vijfdeurs; Niet lang daarna volgde een eerste detailtest op Belgische bodem die we uitvoerden met de 1.6 TDCi onder de kap. Waarna we diezelfde krachtbron nog eens op visite hadden, maar dan met het koetswerk van de Clipper er over heen. Heel recent nog voelden we Ford's nieuwste benzinewonder aan de tand, in de vorm van een één liter groot geblazen blokje dat zo maar eventjes 125pk uit zijn drie cilindertjes weet te toveren.

Vandaag nemen we de vijfdeurs onder de loep in de Trend Sport livrei, middels een zesbak voortgetrokken door een 150pk 1.6i EcoBoost benzine-aggregaat. Deze combinatie is om twee redenen interessant genoeg om er een apart testverslag aan te wijden. Ten eerste, omdat hij als enige is uitgerust met een sportief afgestelde ophanging, en daarmee aan de verzuchtingen tegemoet moet komen van klanten die de comfortabelere insteek van generatie drie maar niets vinden. En ten tweede, omdat we willen uitzoeken of de 150pk sterke aangeblazen benzine zich kan blijven handhaven tussen het geweld van diens 180pk variant en de nieuwe 1.0 driecilinder die hem langs onderen het vuur aan de schenen poogt te leggen. Want beide kregen al eerder een dikke duim omhoog van onze redactie.

Met deze motorkeuze onder de kap gaat de vijfdeurs Trend Sport voor € 21.950 van de hand. Dat is exact evenveel als wat Ford voor de vierdeurs vraagt, en € 900 minder dan een Clipper in identieke trim. Die verhoudingen blijven gerespecteerd doorheen de hele prijslijst: van de goedkoopste - nog steeds in Trend Sport livrei welteverstaan - 1.0i EcoBoost 100pk met een vijfbak voor € 20.200, helemaal tot aan de 2.0 TDCi 136pk met Powershift-automaat aan € 25.100. Ten opzichte van de Trend, het tweede uitrustingsniveau dat o.a. reeds het recht opent op klimaatregeling en een opgewaardeerde stereo-installatie, komen er in de Trend Sport naast de sportiever afgestelde ophanging verder nog volgende zaken bij: mistlampen, chromen lijsten onderaan de zijruiten, elektrisch bedienbare/verwarmbare buitenspiegels in koetswerkkleur, koplampen met zwarte behuizing, 16" lichtmetalen velgen, sportieve zetels vooraan en een lederen stuurwiel.

Geef commentaar
comments by Disqus