Ford Mondeo Clipper 1.6 TDCi Econetic Rijgedrag

Ford Mondeo Clipper 1.6 TDCi Econetic
Bekijk 27 foto's
Door: AUTO55 28-05-2012

De keuze viel op de 1.6 TDCI met 115pk, een fiscaalvriendelijke oplossing voor het belastinggeweld die 1.505kg moet meezeulen. In eerste instantie valt dat wat tegen, aan lagere toerentallen wordt er gemord en gezucht en dienen we ons van de juiste versnelling bewust te zijn om niet aan het sputteren te slagen. Maar zoals het een echte zelfontbrander betaamt komt de Mondeo op dreef van zodra de kilometers zich opstapelen - en dan gaan de verzuchtingen over in een gecontroleerde euforie.

Dit is een soepele machine die vlot door het verkeer kan trekken en hernemen indien nodig, ondanks de relatief ongunstige pk/gewichtsverhouding. De koppelwaarde zit er natuurlijk ook voor iets tussen, 270Nm volstaat perfect en valt helemaal te rijmen met het karakter van de auto. Rustig pendelen aan 120km/u doen we aan 2.000tpm, het verbruik blijft tijdens onze testweek rond 6l/100km hangen. Het vermelden waard, ook al doet BMW het met z'n krachtiger 320d Efficiënt Dynamics nog steeds beter. Dat het in ieder geval geen sporter betreft verklappen de cijfers: de 0 naar 100km/u-acceleratie duurt 11,9 seconden, 50 naar 100km/u neemt 10,4 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 190km/u. Niet spectaculair, wel voldoende als je z'n functie in acht neemt.

Onze testwagen reageert als een intuïtieve machine die de voorwielen efficiënt in positie plaatst. Het iets te schuin geplaatste stuurwiel ligt stevig in de hand en laat zich tijdens omwentelingen licht en soepel bedienen. De rechtuitstand is stabiel, en als we hem dan dan toch uit balans brengen komt hij snel weer op z'n sporen terug. Dat geeft vertrouwen aan boord. Voeling is er minder dan vroeger, maar dat komt natuurlijk door de (brandstofbesparende) elektrische stuurbekrachtiging die tegenwoordig in het gros van het moderne autopark voorkomt. Onze Econetic is uitgerust met een manuele 6-versnellingsbak die toch enige arbeid vraagt -zonder echt op de zenuwen te werken- en moeilijk te vergelijken valt met de romige systemen die bepaalde Franse heren hanteren.

We sluiten af met de ophanging, die zoals het hoort lekker strak op het wegdek is afgesteld maar de (Belgische) chauffeur een beetje in de kou laat staan. Filtering op onze hobbelige infrastructuur is er naar onze mening onvoldoende, of toch als comfort bovenaan op de prioriteitenlijst staat. Langs de andere kant heeft de Mondeo weinig last van de overhang, en zo raken we toch overtuigd van het compromis.

Geef commentaar
comments by Disqus