Peugeot 208 1.4 e-HDi BMP Interieur

Peugeot 208 1.4 e-HDi BMP
Bekijk 38 foto's
Door: BV 25-06-2012

Voldoende anders doen dan de rest, zonder een frons van onbegrip op te wekken bij de potentiële klant: de geschiedenis leert dat die evenwichtsoefening het Franse Peugeot als geen ander weet te beheersen. De kunst bestaat er in om het sfeertje van euforie en originaliteit die de ontwerpers tot hun wervelende creatie drijft, zich doorheen het hele concept te doen laten gelden. Wie bij deze waarschuwende woorden vreest dat de 208 binnenin slechts een schim van z'n frisse buitenkant zou blijken, kunnen we meteen geruststellen. Het interieur doet al evenzo modieus aan als het exterieur. De gebruikte materialen maken een erg verzorgde indruk, met onder andere accenten in pianolak en in het geval van de duurdere modellen zelfs een laagje (kunst)leer over de breedte van het interieur. Iedereen zit wat ruimer in de 208, maar een volwaardige familiewagen kan je de Fransoos natuurlijk nog niet noemen. Ondanks zijn met 5cm toegenomen beenruimte achterin, blijft dit vooralsnog het uitverkoren territorium van het jonge nageslacht. Een volwassene kan je er occasioneel wel kwijt uiteraard, zolang die niet groter dan 1m80 meet. De voorste zetels hebben een wat korte zitting naar onze smaak, en de (compacter uitgevoerde) rugleuning mist wat comfort voor de onderrug bij lange ritten. Tenzij we ermee op vakantie zouden trekken, maken we daar vooralsnog niet echt een punt van.

Maar met dergelijke argumenten breek je nog geen potten in het domein van de vernieuwing natuurlijk. Peugeot is al een tijdje aan het experimenteren met head-up displays, en vond het gebruik ervan - terecht - zodanig natuurlijk aanvoelen, dat het de ervaring ook naar de 208 wilde brengen - zonder evenwel een dergelijk duur snufje te monteren. Hoe dan wel? Door fundamenteel af te wijken van de klassieke opstelling van het instrumentarium, dat zich in principe steeds achter het stuurwiel bevindt. In het geval van de 208 werd de boordplank boven het stuur geplaatst, en het stuurwiel zelf zo compact mogelijk gehouden. Even de voorste zetels wat hoger positioneren et voilà: je kijkt over je stuur in plaats van er doorheen naar de bijzonder knap uitgewerkte cijferplaat, die zich logischerwijze ook een pak dichter bij je fixatiepunt op de weg bevindt. Simpel. Geniaal zelfs, op voorwaarde dat je lichaam zich een aanvaardbare houding vindt door het combineren van de aanpassingen aan het stuurwiel en het meubilair. Dat wil wel eens moeilijk lukken bij sommige (kleinere) bestuurders.

Een eenvoudige klimaatregeling verschijnt vanaf het middelste uitrustingsniveau Active. In die trim heb je ook rechtop een 7" groot aanraakscherm in kleur die de radio, boordcomputer en eventueel het navigatiesysteem aanstuurt. Bovendien vinden we Bluetooth voor handenvrij bellen en een usb- en 3,5 mm jack-aansluiting voor het koppelen van draagbare muziekspelers. Het Peugeot Connect Nav navigatiesysteem met Europese kaartinformatie en een tweede usb-aansluiting liet ons een zeer goede indruk na en wordt € 900 aangerekend. Door het integreren van het aanraakscherm met een zeer intuïtieve menustructuur, maakt het Franse merk bovendien handig komaf met de klaagliederen uit het verleden op het vlak van ergonomie. Om het cru te stellen: als je het gros van de knoppenwinkel kan schrappen en digitaal op een schermpje onderbrengen, wordt het wel heel makkelijk om die eerste boel overzichtelijk te houden. Het doel wordt bereikt, dus ons niet gelaten.

Geef commentaar
comments by Disqus