BMW 640d xDrive Cabrio Rijgedrag

BMW 640d xDrive Cabrio
Bekijk 31 foto's
Door: BV 09-08-2012

Dat BMW ook nu weer een dieselkrachtbron in zijn grootste cabrio hijst, daar kijkt al lang niemand meer van op. Waarom zou het ook: de drie liter puurt uit zijn zes cilinders een respectabele 313pk en levert zijn maximale koppel van 630Nm al tussen 1.500 en 2.500t/min af, goed voor een honderdspurt in slechts 5,4 seconden. En een normverbruik van 5,9l/100km (met standaard velgen) alsook een CO2 uitstoot van amper 154gr/km, al wijst de realiteit uit dat de waarheid letterlijk een paar liter hogerop gezocht dient te worden ... zolang je nog enigszins conservatief met het gaspedaal omspringt tenminste. Wat wel opzienbarend is, is dat BMW voortaan ook zijn intelligente vierwielaandrijving xDrive aanbiedt op deze motorisatie. Niet omdat de Beiers vinden dat dakloos, veilig én gezwind de sneeuw trotseren tot de mogelijkheden moet behoren, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat hiermee de rijervaring naar een nog hoger niveau kan worden getild.

In tegenstelling tot andere systemen, zo laat BMW weten, grijpt xDrive niet alleen in nadat wielspin werd gedetecteerd; het is tevens in staat die situatie te voorspellen - en dus eventueel zelfs voor te zijn. Door creatief met de krachtverdeling om te springen, kan zowel onder- als overstuur worden tegengegaan, zonder dat de bestuurder daar iets voor hoeft te doen. Intelligent, weet je wel. De centrale, meervoudige platenkoppeling loodst zonder inbreng van de rekenkamer 40% van de krachten naar de voor- en de rest naar de achterwielen, maar kan die verhoudingen in minder dan 100 milliseconden helemaal omgooien. De feilloos schakelende achttrapsautomaat kiest dan weer zelf het ideale verzet.

Jammer genoeg leidt zoveel technologische verfijning niet tot superieur rijplezier. Het ensemble doet wat aan als een overbezorgde moeder die de twee ton zware 6 weliswaar toelaat verscheurend hard en tegelijk bijzonder efficiënt door een bochtig landschap te laten flitsen, maar vergeet de bestuurder daarbij voldoende te betrekken. In die mate zelfs dat je zelden in de verleiding komt om het potentieel van de BMW daadwerkelijk te benutten en bijgevolg vooral aandacht hebt voor diens excellente slentercapaciteiten. Het comfort aan boord en het open dak lenen zich hier uiteraard uitstekend toe, al hadden we van de optionele Comfort+ stand en de daarbij horende adaptieve demping toch net dat tikkeltje meer vergevingsgezindheid verwacht op afgeleefd wegdek.

Geef commentaar
comments by Disqus