Mini Countryman Cooper SD Conclusie

Mini Countryman Cooper SD
Bekijk 20 foto's
Door: AUTO55 30-08-2012

Nadat we eerder al een Cooper D Countryman onder onze rechtervoet lieten passeren, is het nu tijd voor het echte werk. Onder de motorkap van deze SD ligt de meest potente dieselmotor die het merk voorlopig te bieden heeft: goed voor 2,0l longinhoud en een totaalvermogen van 143pk. De grootste aller mini's hoort thuis in het C-segment, is zowel met voor- als vierwielaandrijving beschikbaar en kost minstens € 20.650. Voor een SD betaal je vlotjes richting € 30.000 en in ons geval is hij € 36.315 waard. Opties, weet je wel.

Uit de kluiten gewassen blijft een passende beschrijving. Met z'n 4,10m lengte, 1,79m breedte en 1,56m hoogte krijgen we genoeg voer om de klassieke autofan in het harnas te jagen. En toch past hij perfect binnen de lijn van het merk. De verhoudingen kloppen en de Brit straalt uit wat de ontwerpers in gedachten hadden. Een voordelig gevolg van die groeischeut is de toegenomen binnenplaats, waarin de kofferruimte zoals altijd een belangrijke rol speelt. Met een laadcapaciteit van 350 tot 1.170 liter -dankzij de neerklapbare 40/20/40 achterbank- loopt hij mooi in de pas met de concurrentie. En die is, zoals eerder gezegd, niet min. De rest van het interieur baadt in de typische merksfeer maar neemt de minpunten in het zog. De instrumenten zijn hier en daar ongelukkig geplaatst en op ergonomisch vlak blijft de grote onderscheiding uit. Achterin is er plaats voor drie, met voldoende hoofd- en beenruimte. Wij gingen overigens voor de conventionele achterbank, maar je kan ook voor aparte zitjes opteren.  

De ietwat ruwe krachtbron strookt volledig met het karakter van deze avonturier. Niet dat de prestatiecijfers dermate indrukwekkend zijn, maar de koppelpiek van 305Nm maakt veel goed. De besturing blijft erg Mini maar de wegligging verliest terrein. En dat is natuurlijk niet verwonderlijk gezien de toegenomen bodemvrijheid. Toch blijft dit een erg fijn rijdende auto, die het verbruik binnen de perken houdt. De normwaarde werd niet gehaald, maar met een rustige voet blijven we rond 5,4l/100km hangen. En dat is helemaal niet zo slecht. Alleen jammer van die nukkige automaat.

Bekijk onze fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus