VW Transporter Rockton 140pk Interieur

VW Transporter Rockton 140pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 26-02-2013

De tijd dat bestelbusjes spartaanse voertuigen waren waarbij het comfort en veiligheid van de chauffeur van secundair belang waren, ligt gelukkig in het verleden. Tegenwoordig is het best aangenaam toeven aan boord van dergelijke grootvervoerders, en dat is in de Volkswagen Transporter niet anders. Dat je als ingezetene ruimte genoeg hebt in alle richtingen is nogal wiedes. Door het verhoogde onderstel heeft de zitpositie meer weg van die van de grotere Crafter, en zoveel overzicht op het verkeer is meer dan welkom. Ook de geluidsfiltering, de afwerking en de uitrusting vallen op in positieve zin. Al blijft er natuurlijk wel nog altijd een kloof bestaan met personenwagens. Wat materiaalkeuze, technologische snufjes en ergonomie betreft, blijft er werk aan de winkel, maar daarbij maken we de kanttekening dat dit segment natuurlijk in de eerste plaats haar pijlen schiet op commerciële gebruikers. Het legt ook uit waarom pick-ups, die hoe langer hoe meer particuliere kopers weten te overtuigen, binnenin wel zo goed als op het niveau van de klassieke segmenten zijn afgemonteerd.

Met een vanafprijs van € 39.478 is de Rockton nochtans geen koopje. Een pick-up van die prijsorde heeft toch al gauw een radio, leder, navigatie en klimaatregeling aan boord. De Rockton niet, tenzij je er voor bijbetaalt. Wel krijg je een schuifdeur rechts (links kan niet), een luchtfilter voor stofrijke omgevingen, een comfortzetel voor de bestuurder, een bijkomende warmtewisselaar voor de tweede zetelrij en centrale vergrendeling erbij. In de Belgische basisprijs zit ook de ombouwkit voor de dubbele cabine. Heb je die niet nodig, dan kan je € 2016 van het totaalbedrag halen. De ombouw bestaat uit drie zitplaatsen achteraan, bestaande uit een tweezitter en een éénzitsbank. Ook zijruiten (die optioneel verduisterd kunnen worden), een gladde afwerking van de dakhemel en een kunststof scheidingswand zitten in het pakket. Alles is netjes uitgevoerd, maar het ontbreekt een beetje fantasie en coherentie. Zo kan je zien dat de bekleding van het meubilair en het dak een beetje afwijken van wat vooraan werd gebruikt, en hadden we het geapprecieerd als VW jashaakjes en een convenabele cabineverlichting erbij had gestopt.

Achter de scheidingswand vinden we de koffer, en die is naar personenwagennormen natuurlijk gigantisch. Relevant is vooral dat de lengte van de tot 1 ton torsende laadruimte gemeten op 20cm van de vloer 1,51m bedraagt, zodat de Rockton nét voldoet aan de voorwaarden om als lichte vrachtwagen ingeschreven te kunnen worden. Wat fiskaal natuurlijk een wereld van verschil uitmaakt. In tegenstelling tot een pick-up met topkoffer is de laadruimte bovendien volledig geïntegreerd. De centrale vergrendeling en verlichting slaan bijgevolg ook op de koffer, en het volume staat niet bloot aan via kieren insijpelend stof of water. Standaard is de koffervloer uitgevoerd in rubber (hout met antisliplaag kan ook) en zijn de haast verticale zijwanden netjes afgeschermd met een glad materiaal. Toegang tot de kofferruimte wordt verzekerd door een reusachtige, naar boven openklappende kofferklep. Handig als je wel eens plant te kamperen met het ding en een instant schuilplaats voor de regen achter de hand wil houden, maar wij zouden toch opteren voor twee zijdelings opendraaiende deuren (€ 297).

Geef commentaar
comments by Disqus