Porsche Cayman S Conclusie

Porsche Cayman S
Bekijk 26 foto's
Door: BV 10-04-2013

De eerste Cayman-generatie kreeg niet de erkenning die het model verdiende. Het was immers al een briljante driver's car die gebukt gaat onder het imago van een light-Porsche. En het bedrijf zelf wast z'n handen niet in onschuld. De nieuwe editie is met een vanafprijs van € 53.482 weer ruim € 3.000 duurder dan de Boxster, hoewel de bouwkosten voor de gesloten editie lager zijn. En deze 325pk sterke Cayman S heeft het moeilijk om z'n meerprijs van € 13.000 ten opzichte van de 275pk rijke instapper te verantwoorden. En daar komt dan nog bij dat ook deze editie kunstmatig uit het vaarwater van de 911 wordt gehouden. Maar op z'n minst ziet hij er nu een stuk volwassener uit. Dat scheelt heel wat.

Van het interieur onthouden we de perfecte rijhouding, degelijke materiaalkeuze en z'n vermogen om meer bagage dan verwacht te slikken. Maar het rijgedrag is waar het ‘m natuurlijk om te doen is. Een topsnelheid van 281km/u en een acceleratietijd van 4,9 seconden (beiden voor de PDK-variant) plaatsen deze tweezitter natuurlijk in volbloed territorium, maar het zegt weinig over de finesse die de Duitse ingenieurs wisten in te bouwen. Het is daarin dat de Cayman uitblinkt. Een hoog comfortpeil wordt gecombineerd met een erg adequate onderdrukking van de koetswerkbewegingen, lastenwissels hebben weinig invloed, de tractie is voortreffelijk... De superlatieven zijn uitgeput nog voor we het over de remmen of het bochtengedrag hebben gehad. Dat de Cayman met centraal opgestelde motor meer potentieel heeft dan de 911 met de motor achterin, is duidelijk. Die laatste moet het vooral hebben van z'n karakter, en laat Porsche net die eigenschappen onderdrukt hebben bij de nieuwste incarnatie van dat model.

Meer beeld vind je in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus