SsangYong Korando e-XDi200 149 2WD Conclusie

SsangYong Korando e-XDi200 149 2WD
Bekijk 12 foto's
Door: BV 06-10-2013

Op de Koreaanse thuismarkt geniet SsangYong een premium reputatie. Maar in Europa heeft het merk het moeilijk om aan de bak te komen, al volhardt het bedrijf. Een vroege facelift van de pas in 2010 geïntroduceerde Korando moet helpen om de achterstand dicht te rijden. Kijken we naar het instrumentencluster, het geluid dat de portieren maken of de sierlijsten, dan moeten we stellen dat dat nog niet helemaal lukt. Maar met een ruim, modern ogend interieur kan de Korando naast vooral Japanse concurrenten staan zonder het schaamrood op de wangen te krijgen. Het is duidelijk dat de producten uit die markt model stonden voor de vormgeving.

Het plaatwerk aan de buitenzijde oogt een pak meer bij de tijd dan amper drie jaar geleden. Het is tegelijk erg generisch - dek het merklogo af en je weet amper over welk merk het gaat. Geen toeval, maar een beproefde veroveringsstrategie.

De tweeliter dieselmotor presteert aardig, en z'n geavanceerde ophanging zorgt voor een erg goede mix tussen comfort en stabiliteit. Het bochtengedrag en stuurgevoel zijn echter nog voor verbetering vatbaar en SsangYong zou er evenmin goed aan doen maatregelen te introduceren om het verbruik nog verder terug te dringen dan de (nochtans erg redelijke) 6,0l/100km die op dit ogenblik aan deze voorwielaangedreven Korando hangt. De CO2-obsessie van de Europese overheden, weet je wel.

Het beste houden we tot het eind. Niet alle prijzen van het vernieuwde model zijn al bekend, maar dat de Korando nu fors goedkoper wordt, is wel zeker. De door ons geteste basisdiesel kostte voorheen € 21.490, maar staat in z'n opgefriste vorm in de catalogus vanaf € 19.490. SsangYong kan nu ook de prijs als argument inschakelen. Bekijk de Korando e-XDi200 149 2WD in de fotospecial. De technische fiche vind je hier.

Geef commentaar
comments by Disqus