Porsche Panamera S E-Hybrid Conclusie

Porsche Panamera S E-Hybrid
Bekijk 40 foto's
Door: AUTO55 26-12-2013

Een verbruiksopgave van 3,1l/100km en 71g/km op de CO2-schaal, je zou het niet meteen associëren met een bijna 2,1 ton wegende reisauto uit de Porsche-fabriek. En toch schermen de Duitsers met bovenstaande cijfers alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ze zijn er inmiddels zelfs al in geslaagd om een absolute supersportwagen - de 918 Spyder - tot zuinigheidswonder uit te roepen.

Dat het merk de toekomst door een groene bril ziet, is behoorlijk goed nieuws voor de welgestelde fleetrijders onder de lezers. Deze Panamera S E-Hybrid in het verkeer brengen vergt immers niet meer dan een habbekrats (€ 41,61) en dat kan de verkoopscijfers enkel (nog meer) de hoogte induwen. Zonder bijkomende opties (en zo zijn er wel wat) is hij vanaf € 113.619 de uwe. Als plug-in-hybride kan je de lithium-ion batterij via het thuisnetwerk opladen, wat circa 3,8 uur in beslag neemt. Er wordt onderweg van remenergierecuperatie gebruik gemaakt waardoor hij ook onderweg wordt bijgetankt.

Terwijl er op papier slechts met mate wordt gedronken, is deze uit de kluiten gewassen vierzitter snel uit de voeten. Vertrekken doet hij elektrisch, waarna de 3.0 V6 met compressor een serieuze tand bijzet. Laat je het gaspedaal onberoerd, dan wordt er terug naar de elektrische modus overgeschakeld. Uitsluitend elektrisch rijden kan overigens met maximaal 135km/u op de teller en over een afstand van 35 kilometer. In theorie welteverstaan. Naar honderd snellen lukt deze (gecombineerd) 416pk sterke Porsche in 5,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 270km/u. Maar hij is vooral ook erg comfortabel dankzij z'n onberispelijke interieur en de (instelbare) luchtvering. Zelfs op slecht onderhouden wegen blijft het comfortniveau erg hoog. Dat zijn banden intussen aan het asfalt gekleefd blijven, kunnen we alleen maar toejuichen. Meer beeld van onze testbolide vind je in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus