Jaguar F-Type S Coupé Inleiding

Bekijk 79 foto's
Door: BV 01-04-2014

Exact een jaar geleden introduceerde Jaguar de F-Type. Een tweezitter die we zonder het schaamrood op de wangen te krijgen durven omschrijven als sensueel gelijnd. Hij is overal bejubeld voor z’n stijl, maar kreeg zo mogelijk nog meer lauwerkransen omgelegd omwille van z’n rijeigenschappen. En nu is er dus ook een gesloten variant. Eén die traditioneel in staat is de lat voor stuurpret nog wat hoger te leggen.

Het gamma is ruwweg een kopie van dat van de open uitvoering. Er zijn twee versies met een drieliter V6 benzinemotor en compressor. 340pk voor de instapper en 380pk voor de F-Type S, die ook al wat langer in het bad met uitrusting lag te marineren. En dan is er nog de topper, die 550 paarden onttrekt aan z’n 5-liter V8, eveneens met drukvoeding. Die heet F-Type R en kost al meteen € 106.000. Het is de enige editie die je meer euro’s uit de zakken slaat dan z’n dakloze tegenhanger. Die blijft echter al steken op 495pk en heeft ook geen actief limited-slip-differentieel.

De twee zescilinders zijn fors goedkoper dan de roadster. Logisch gezien de lagere productiekost, maar er zijn constructeurs die bij tijden schaamteloos op zoek gaan naar winst (ja, Porsche, dit is het verwijt dat de Cayman meer kost dan de Boxster). De instapper is er al vanaf € 68.800. Dat is zo maar even € 7.100 minder dan de roadster. Exact hetzelfde geldt voor de F-Type S die er derhalve is vanaf € 87.500. Die laatste voelen we hier aan de tand omdat die motor bij het Belgische publiek het best in de smaak valt. Bijna tweederde van de reeds 150 Belgische klanten opteerde ervoor.

Geef commentaar
comments by Disqus