Nissan Note 1.2 DIG-S Conclusie

Bekijk 38 foto's
Door: AUTO55 31-07-2014

Na 7 jaar was de Nissan Note aan vervanging toe. Wat volgde was niet langer een vermomde Renault Modus in een nog saaier uiterlijk, maar een hippe supermini op basis van Nissans lichtgewicht V-platform die je bovendien fabriek-af met een visueel sportpakket kan uitrusten. Al is het gros van de televisiekijkende bevolking vooral vertrouwd met het gegeven dat de kleine stadsrakker met het optionele veiligheidspakket Safety Shield kan worden uitgerust. Dat is de verzamelnaam voor tal van assistentiesystemen die je ook in hogere segmenten terugvindt. Wat hem met de voeten op de grond houdt? Hard plastic binnenin en een niet in de diepte verstelbaar stuurwiel. Maar je kan toch wel mooi 411 tot 2.000 liter laadvolume benutten. 

Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselcentrale. De enige zelfontbrander kennen we van bij Renault. Dat is de 1.5 dCi die 90pk ontwikkelt en 95g/km CO2 de lucht in blaast. En de benzines tellen allebei 1,2 liter cilinderinhoud en 3 cilinders, al wordt de ene niet en de andere wel door een compressor geholpen. Wij testen het meest potente exemplaar, dat 98 in plaats 80pk op de vooras loslaat. Het is ook de minst dorstige van de twee, met een opgegeven gemiddelde van 4,3l/100km en een haast symbolische 99g/km op de CO2-curve, en de enige die je aan een CVT of continu variabele transmissie kan koppelen. Zijn prestaties? Vanuit stilstand tot 100km/u in 11,7 seconden en een topsnelheid van 181km/u.

Wat het meest opvalt onderweg, is de stuurweerstand. Na een week testrijden ben je het gewoon - dat moet gezegd - maar het verschil met de meeste andere moderne auto's voorzien van elektrische stuurbekrachtiging is frappant. En de Note mist het statische van een Ford Fiesta, waardoor je niet de neiging hebt om de rallytoer op te gaan. Al is geregeld terugschakelen met de manuele vijfbak wel gewenst. De 1.2l driepitter vertrouwt immers op z'n compressor (behalve in ecomodus) om te presteren in de hogere regionen van de toerenladder, terwijl er onderin weinig te beleven valt. Voorts is de Note een redelijk comfortabele metgezel met een prima geluidsisolatie.

Geef commentaar
comments by Disqus