Nissan Pulsar 1.5 dCi Conclusie

Bekijk 24 foto's
Door: BV 29-09-2014

Nissan heeft nog eens goed naar z’n productportfolio gekeken en is tot de conclusie gekomen dat het niet zonder compacte hatchback kon. Dat dacht het bij de introductie van de eerste generatie Qashqai wél, want die moest zowel de Almera als de Primera doen vergeten. Dat product werd een groot succes, maar als we de autobouwer mogen geloven is er nog steeds heimwee naar een conventioneler model. Dat is deze Pulsar, die als 1.2 benzine (met 115pk) te bestellen is vanaf € 18.890 en met een 1.5 dieselmotor leverbaar is voor minimaal € 20.690. Zeventig procent van de klanten in het segment kiest voor de diesel, net als wij voor deze uitgebreide kennismaking.

Terug naar de Almera?

Wie aan de Almera terugdenkt haalt zich misschien een auto voor de geest die betrouwbaar, correct en ruim was, maar niet noodzakelijk de zinnen begeesterd. Deze Pulsar doet z’n best om opwindend over te komen, maar helaas - hij is het niet. Het weggedrag is voorspelbaar onderstuurd en de prestaties zijn gemiddeld terwijl het uiterlijk eigenlijk ook niet echt blijft hangen. Het had net zo goed een Hyundai of een Toyota kunnen zijn. Ook op vlak van rijgedrag, al blijft de Renault-diesel wel een pareltje dat aangename loopeigenschappen combineert met een erg laag reëel verbruik. 3,6l/100km volgens de constructeur en 5,2l/100km tijdens onze tests.

Voor het verstand

De Pulsar mag het hart dan niet zo veel bieden, het verstand kan hij wel aanspreken. Hij is conservatief in z’n rijhouding die enkele centimeters hoger is en dus een goed overzicht biedt. De binnenruimte is erg ruim en ter hoogte van de achterbank is er zelfs exceptioneel veel plaats. De uitrusting is meer dan behoorlijk en wie zich wil laten gaan in snufjes en veiligheidsuitrusting zal zich bij het zien van de optiepaketten en hogere uitrustingsversies in de handen wrijven. Op papier klopt de Pulsar helemaal. Vanaf 3 oktober is hij te koop.

Geef commentaar
comments by Disqus