Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 AUT6 Conclusie

Bekijk 20 foto's
Door: BV 20-09-2014

Elk jaar worden in het D-segment (ook wel M2 geheten) in Europa zo’n anderhalf miljoen nieuwe wagens aan de man gebracht. Sinds z’n lancering in 2011 waren 270.000 stuks daarvan van het type Peugeot 508. Dat mogen er van het Franse merk gerust wat meer worden - en daarom werd het model opgefrist. Omdat er niet zo veel mis mee was, wordt er niet zo veel aangepakt. Het gaat veeleer over accentverschuivingen. Een nieuwe klokkenwinkel voor de neus van de bestuurder bijvoorbeeld en een klein beetje minder knopjes op de middenconsole. Maar ruim, degelijk en comfortabel - iets wat deze productreeks van Peugeot altijd al heeft gehad - dat zijn nog steeds de kernwoorden die bij ons opkomen.

Nieuwe motoren

Peugeot introduceert enkele nieuwe motoren die aan de Euro 6-emissienorm voldoen. Zuinige, krachtige centrales - zoals de 2.0 HDi die we hier aan de tand voelen. 180pk en 400Nm sterk, te paren aan een nieuwe zestrapsautomaat van het conventionele type, maar met eigenschappen die deze van een exemplaar met dubbele koppeling nauw benaderen. Zuinig ook, met 4,6l/100km of 120g/km CO2. Maar net niet zo levendig als we hadden gehoopt en daar zit het leeggewicht van 1,8 ton wellicht voor iets tussen. Met 180pk hoop je toch op net iets beter dan een sprinttijd van 10 seconden.

Sobere elegantie

Het uiterlijk werd nog het meest onder handen genomen. Van de kont was Peugeot schijnbaar tevreden, daar wijzigt nauwelijks iets aan. Maar de neus wordt wat verticaler en een tikkeltje assertiever. En we durven ook zeggen dat de verschillende roosters wat beter geproportioneerd zijn. Het straalt wel degelijk klasse uit. Om aandacht schreeuwen doet hij echter niet. En net daarom lijkt de 508 - ongeacht of je voor de berline of de erg ruime break (tot 1.598l bagagecapaciteit) kiest - bij uitstek een auto voor mensen die zich in stilte, comfort en zelfs met een gezonde dosis rijpret willen voortbewegen zonder dat ze dat onder de neus van anderen willen wrijven. Wie dat toch wil kan zich nu overigens een RXH met dieselmotor (en dus niet langer louter hybridetechnologie) aanschaffen. Die is veel minder bescheiden.

Geef commentaar
comments by Disqus