Infiniti Q50S Hybrid AWD Conclusie

Bekijk 33 foto's
Door: AUTO55 03-12-2014

Bij ons staat het merk nog in de kinderschoenen, in de VS kennen ze Infiniti al sinds 1989. Nissans luxemerk is met andere woorden even oud als Lexus, dat al jaren via een officieel dealernetwerk kopers vindt in België. Daar is Infiniti nu - eindelijk - ook aan toe.

Als instapper van dat merk geldt de Q50. Dat is een vierdeurs sedan die qua afmetingen meer aanleunt bij de BMW 5 dan bij de 3. Hij wordt aangeboden als benzinedrinker, als dieselslurper of met een combinatie van een dikke V6 benzine met een elektromotor. Enkel in dat laatste geval kan er ook sprake zijn van vierwielaandrijving. Dan betaal je € 2.500 meer dan voor de hybride als pure achterwieltrekker. En die kost met een basisprijs van € 50.400 al gauw € 12.350 meer dan de tweeliter turbobenzine en € 17.000 meer dan de 2.2l turbodiesel. Iets om over na te denken.

In ruil voor de beduidend hogere vraagprijs krijg je een welkome meeruitrusting en véél koppel en vermogen. Gecombineerd presteren de V6 en de elektromotor maar liefst 364pk en 546Nm, wat de Q50S Hybrid een nul-tot-honderd sprinttijd van 5,1 seconden en een top van 250km/u oplevert. En dat voor een opgegeven dorst van 6,2l/100km, wat neerkomt op 144g/km CO2. Let wel: dat zijn de opgavecijfers voor de achterwielaangedreven hybride. Voor de AWD spreken we over een spurttijd van 5,4 tellen, een gemiddeld verbruik van 6,8l/100km en 159g/km op de CO2-curve.

Wat we er nog van onthouden? Dat de Q50S Hybrid te veel last heeft van wind- en rolgeluiden en dat de cabine kleiner is dan verwacht, maar ook dat de besturing verrassend direct is en dat hij zowel sportieve als rustige bestuurders kan imponeren. En dan hebben we het nog niet eens over zijn spraakmakende uiterlijk gehad...

Geef commentaar
comments by Disqus