Jeep Wrangler Rubicon 2.8 CRD Veiligheid

Bekijk 53 foto's
Door: AUTO55 24-03-2015

De Wrangler is één van de zeldzaam geworden terreinwagens die nog gebruikmaakt van een ladderonderstel. Dat is oerdegelijk, maar levert ook specifieke uitdagingen op voor de ingenieurs die zich ook al om het behoud van de typische vormgeving van de 4x4 moesten bekommeren. Daarom ook dat de noodzakelijke extra kreukelzone in de immense voorbumper werd ingewerkt.

Het onderstel is in ieder geval erg stijf. Dat is duidelijk merkbaar tijdens het terreinrijden, waar de torsie zelfs zonder A-stijl binnen de perken blijft. Onderin zitten 2,5mm dikke staalplaten. Ze beschermen de brandstoftank, de tussenbak en de versnellingsbak. Dat is standaard op elke Wrangler, net als de rolkooi uiteraard. De driepuntsgordels klik je best vast, want de portieren werden eigenlijk als sierelement gemonteerd. Achteraan geldt de gordel (en Isofix-aanhechtingspunten voor de kleintjes) als enige veiligheidsvoorziening. Vooraan wordt je tenminste nog door frontale en laterale airbags (lateraal enkel in Sahara en Rubicon) afgeschermd. Om groot onheil te vermijden, beschikt de Wrangler weliswaar over een (verplichte) elektronische waakhond. Dat systeem kan voor de goede orde op terrein worden uitgeschakeld. Heel gesofisticeerd is het niet, maar alleen al tractiecontrole helpt gevoelig om de aangedreven achtertrein in het gareel te houden. ABS en bandenspanningscontrole zijn uiteraard ook aanwezig. Je verwachtte ook nog Euro NCAP-crashtestresultaten? Sorry, die zijn er niet.

Geef commentaar
comments by Disqus