Jaguar XE 2.0d 180 Veiligheid

Bekijk 129 foto's
Door: BV 14-05-2015

Elke nieuwe auto heeft een uitgebreide selectie airbags, bandendrukcontrole, ABS en stabiliteitscontrole. Simpelweg omdat dat verplicht is, net als driepuntsgordels op alle zitplaatsen. Het loont wel de moeite om aan te stippen dat je op de achterbank altijd ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes vindt. Bij sommige Duitsers moet je daar nog altijd voor bijbetalen. De XE is niet alleen vriendelijk voor de inzittenden, maar ook voor onfortuinlijke zwakke weggebruikers. Als die opgeschept worden, springt de motorkap omhoog. Dat beperkt op z’n minst de gevolgen een beetje.

Elektronica

Voor geavanceerde veiligheidselektronica moet je in de optielijst duiken. Op dat vlak is de XE dus geen uitzondering. Je vindt er zaken als een radargestuurde cruise-control, verkeersbordherkenning, een actieve rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing en een systeem dat in de gaten heeft waarneer een achterligger niet tijdig zal kunnen stoppen (en dan maar de gordels en dergelijk voorspant om de gevolgen te beperken). Stip je die zaken niet aan, dan waarschuwt de Jag je ten minste nog als je ongewild van je rijstrook afwijkt.

Geef commentaar
comments by Disqus