Toyota RAV4 2.5 VVT-i Hybrid Inleiding

Bekijk 11 foto's
Door: BV 25-01-2016

Een SUV. Iedereen wil er één. Je leest het tot vervelens toe op deze pagina, maar zo’n hoog op poten staande gezinswagen is het hippe vervoer van vandaag. Je kan aanvoeren dat ze minder praktisch zijn dan een echte break en minder flexibel dan een monovolume. En dat je met de meeste van die sufferds net zo snel vast zit als met een gewone auto, maar dat doet er niet toe. De hogere zitpositie valt in de smaak en als je de automerken wil geloven - wat heel wat mensen doen - dan koop je ook meer prestige. De autobouwers vallen bijna over elkaar heen in een poging om zich een plaatsje te veroveren in het segment. In 2006 kon je uit 22 SUV’s kiezen. Inmiddels zijn het er meer dan 80.

Sinds 1994

De RAV4 was er al bij toen hij je nog vooral iets aparts en ‘fun’ wou bieden, boven al die serieuze volwassen argumenten. Maar hij evolueerde mee. De jongste generatiewissel was er in 2013 en nu wordt die een klein beetje opgefrist. Tegelijk introduceert het merk een hybridevariant. Een auto waar Toyota nogal wat van verwacht. Het denkt dat op slag de helft van alle verkochte RAV4 van dat type zal zijn. Hoog tijd dus om hem eens op de rooster te leggen.

Dure vogel

Laat ons beginnen bij de prijs. Hij is er immers pas vanaf € 34.990. En dat terwijl een diesel slechts € 28.300 kost. En z’n uitstoot van 115g/km CO2 is nu ook weer niet zo heel erg laag. Nodeloos om te zeggen dat iemand die echt kilometers maalt dus absoluut beter af is met de dieselmotor. Voorlopig, want daar heeft de overheid nu weer z’n buik van vol en een verandering van het fiscale regime is niet alleen in steen gebeiteld, maar ook al ingezet. Toyota zelf probeert de bittere prijs-pil wat te verzachten door de Hybride standaard wat meer uitrusting te geven. Zaken als een elektrisch bedienbare kofferklep. Slechts een pleister voor de wonde.

Geef commentaar
comments by Disqus