Range Rover Velar D300 Exterieur

Bekijk 64 foto's
Door: BV 29-09-2017

De Velar is amper 5cm korter (met 4,80m lengte) dan een Range Rover Sport. Een gegeven dat buiten context z’n bestaan niet kan verantwoorden. Maar ook de andere proporties zijn merkbaar anders. Een Velar is smaller en lager. En vooral wanneer hij naast andere auto’s wordt geparkeerd, valt op dat de designers hier een pakket hebben samengesteld dat weliswaar doet alsof het een zuivere SUV is, maar met een silhouet dat meer naar dat van een crossover of - durven we het zeggen? - een verhoogde break neigt. Een dans op een slappe koord, maar de Britten brengen het er goed vanaf. Je krijgt immers niet die indruk wanneer je ernaar kijkt, en dat is waar het om gaat.

Sober? Laat ons niet lachen…

De Velar is door z’n vormgeving met een zwevende dakpartij en z’n schelpvormige motorkap nog duidelijk een echte Range Rover. De Britten zeggen er in één adem bij dat hij sober en met een minimum aan onnodige stijlkenmerken werd gepend, maar dat is in deze tijden van barok autodesign (en grote nadruk op markten als het Midden-Oosten en Azië) natuurlijk lulkoek. De luchtroosters op de motorkap zijn vals (ze zijn er gewoon opgekleefd), de flanken en de portieren worden samengelijmd door een ondefinieerbaar stijlelement in het verlengde van de ver doorgetrokken lichtblokken en er is een knielijn die achter het achterwiel ostentatief de hoogte in knikt. En tot overmaat van kitsch kan je (maar hoef je gelukkig niet) een deel van die accenten zelfs in een kopertint krijgen. Je kan het mooi of lelijk vinden, maar sober? Gelukkig ruimen de verzonken deurhendels (die voldoende krachtig zijn om door 4mm ijs te duwen) het geheel ook weer op. Dat is functioneel design want het helpt Land Rover om een goede Cx-waarde realiseren.

Geef commentaar
comments by Disqus